امکان افزایش راندمان در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با استفاده از فناوری نانو حباب اکسیژن میسر شد
امکان افزایش راندمان در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با استفاده از فناوری نانو حباب اکسیژن میسر شد
مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استفاده از فناوری نانو حباب اکسیژن در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را در افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ها موثر دانست و گفت: این فناوری با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان تصفیه در برخی از تصفیه‌خانه‌های کشور عملیاتی شده و در حال توسعه است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احمد منتظری، با اشاره به کاهش قیمت و هزینه تمام شده بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ها با بهره‌مندی از این امکان، افزود: فناوری نانو حباب اکسیژن هم‌اکنون به صورت نمونه در یک مرکز تصفیه‌ فاضلاب در تهران اجرایی شده و خوشبختانه عملیات و فرآیند اجرایی آن با نتایج مطلوب و قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.
مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: به دنبال حمایت وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در عرصه صنعت آب و برق، یک شرکت دانش‌بنیان با ارائه محصولی جدید با بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری نانو حباب اکسیژن، موفق شد تا راندمان تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را در کنار کاهش هزینه‌های بهره‌برداری افزایش دهد.
منتظری تاکید کرد: با استفاده از این تکنولوژی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این امکان وجود دارد که فاضلاب بیشتری تصفیه شود و در عین حال هزینه تمام شده کاهش یابد؛ این امر یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: همچنین این فناوری درخصوص سدهایی که با مشکل تغذیه‌گرایی مواجه هستند قابلیت اجرا و بهره‌برداری دارد؛ استفاده از این تکنولوژی در این زمینه در مرحله تحقیق و مطالعات نهایی است.
مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به استقبال برخی از شرکت‌ها برای استفاده از این فناوری خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای معرفی این تکنولوژی به شرکت‌های آب و فاضلاب صورت گرفته است و شرکت‌ها بر حسب نیاز و شرایطی که دارند می‌توانند در این باره اقدام کنند. هم‌اکنون برای استفاده از این فناوری برخی از تصفیه‌خانه‌ها در مرحله عقد قرارداد هستند.