قرارداد احیای یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد فارس امضا شد
قرارداد احیای یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد فارس امضا شد
شرکت دانش‌بنیان ایرانی مسئولیت احیای چاه شماره ۴ سعادت‌آباد استان فارس در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را به‌عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، قرارداد احیای یک حلقه چاه در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد از مناطق زیرمجموعه نفت مرکزی عصر روز (یکشنبه، هفتم اسفندماه) با حضور سیدمحمود میرباقری، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت، اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران و مهدی اسکروچی، مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه پتروآزما که یک شرکت دانش‌بنیان است در مرکز همایش‌های کوشک امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سیدمحمود میرباقری، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت با اشاره به پیشینه طرح احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده اظهار کرد: قرارداد احیای چاه شماره چهار میدان نفتی سعادت‌آباد در قالب طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده با شرکت طرح و اندیشه پتروآزما امضا شد.

وی افزود: طرح احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده پس از مصوبه شورای اقتصاد و ابلاغ آن از طریق شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های تابع، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز تعداد ۲۵ حلقه چاه نفتی بسته و کم‌بازده خود را به‌عنوان کاندیدا برای بررسی به کارگروه فنی و اقتصادی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد. در این زمینه شرکت‌های فناور طرح پیشنهادی فنی‌ لازم را به پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران ارائه دادند و قرارداد چاه شماره چهار سعادت‌آباد در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌عنوان نخستین چاه برای افزایش دبی امضا شد.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره مزایای احیای این چاه تصریح کرد: انجام این عملیات به‌منظور رفع مشکل تولید گاز اضافی و افزایش تولید نفت است، این تکنولوژی برای نخستین‌ بار در کشور عملیاتی می‌شود و امکان پیاده‌سازی آن روی چاه‌های مشابه وجود دارد که به افزایش دبی قابل ملاحظه‌ای منجر می‌شود.

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز در حاشیه امضای قرارداد با اشاره به تحقق خواسته بحق و تاریخی تعامل صنعت و دانشگاه گفت: تعامل صنعت و دانشگاه یک خواسته بحق و تاریخی است که ثمرات ارزشمندی از این همکاری به‌دست می‌آید.

وی افزود: طرح احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده فرصت آن را فراهم آورده که شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و فناوری امکان حضور در توسعه و تحقیق میدان‌های نفتی و گازی را به‌دست آورند که از ویژگی‌های این شرکت‌ها می‌توان به انجام کارها با هزینه کمتر و زمان محدودتر اشاره کرد، همچنین این شرکت‌ها با کسب تجارب فنی، فرصت ارائه خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی برای آنها فراهم می‌شود که منبع درآمد برای کشور است.

مهدی اسکروچی، مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه پتروآزما نیز به‌عنوان مجری طرح درباره فعالیت‌های پیش رو برای احیای چاه شماره ۴ سعادت‌آباد اظهار کرد: مسئله اصلی درباره این چاه صیانت از مخزن آن است.

وی افزود: چاه انتخاب‌شده دارای چند ویژگی است که با روش تولید کنونی افزون بر اینکه توان تولید کاهش یافته و نیروی محرکه اصلی مخزن یعنی کلاهک گازی نیز تحلیل رفته است، اقدام اصلی جلوگیری از تحلیل کلاهک گازی و برانگیختن لایه‌های زیرین است که شامل نفت به نسبت قابل‌توجهی می‌شود، اما نقش ناچیزی در تولید دارد و این دو کار در ظهار کرد: برنامه اجرایی احیای چاه ۱۸ ماه و هزینه آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است که تلاش خود را برای زودتر به نتیجه رسیدن طرح به‌کار می‌گیریم.