پتروشیمی‌ها دیپلماسی انرژی را برای خودکفایی توسعه دهند/ به داخلی‌ها میدان بدهید
پتروشیمی‌ها دیپلماسی انرژی را برای خودکفایی توسعه دهند/ به داخلی‌ها میدان بدهید
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش و بومی‌سازی صنعت پتروشیمی با اراده شرکت‌های پتروشیمی و میدان دادن به متخصصان داخلی سهل می‌شود، گفت: شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه دیپلماسی انرژی باید ارتباطات خارجی خود را افزایش دهند تا ضمن گسترش بازارهای هدف، دانش‌های لازم را برای خودکفایی به کشور منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مرتضی شاهمیرزایی امروز (یکشنبه، هفتم اسفندماه) در نهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که با شعار «دانش‌محوری، سرآمدی، توسعه پایدار» برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: روند توسعه صنعت پتروشیمی باید روز به روز بر اساس استانداردهای لازم طی شود.

وی با اشاره به اینکه با رعایت همه اصول و استانداردهای لازم در طرح‌های پتروشیمی باید حوادث را کاهش داد تا به مجتمع تولیدی برسیم، افزود: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه و تکامل از پتروشیمی شیراز تا امروز به جایگاهی رسیده‌ است که صنعتی بالنده، پیشرو و الهام‌بخش شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی امروز نمایش درستی از فعالیت اقتصادی، صنعتی و تخصصی را ارائه کردند، ادامه داد: آرمان ما حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی و نیمه‌خام فروشی است. سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی حمایت از تکمیل زنجیره ارزش است.

شاهمیرزایی درباره قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: کمک فکری شما شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. همان‌گونه که بعضی از هلدینگ‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌ها در بالادست برای تأمین خوراک ورود کرده‌اند، ستاد وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی خود را برای همفکری و همکاری با شرکت‌های پتروشیمی اعلام کرده است.

وی در تشریح عملکرد صنعتگران پتروشیمی در یک سال و نیم گذشته گفت: خوشبختانه بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل شده و هم‌اکنون حدود ۶ طرح آماده بهره‌برداری است که ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران را به سالانه ۹۴ میلیون تن می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های پتروشیمی برنامه هفتم توسعه هم با سرعت در حال اجراست، گفت: ۶۷ طرح در برنامه هفتم برنامه‌ریزی شده است.

شاهمیرزایی به معرفی ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری طرح‌های پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش اشاره و اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های زنجیره ارزش پیشنهادی مورد تصویب هلدینگ‌ها قرار گرفته و این کار دشوار با اراده شما و استفاده از توانمندی‌های داخلی، مراکز علمی و دانشگاهی کشور آسان خواهد شد و در این مسیر باید به داخلی‌ها و جوانان کشور برای بومی‌سازی صنعت پتروشیمی میدان بدهید.

وی به هدف‌گذاری برای بومی‌سازی کاتالیست‌های پتروشیمی تا پایان دولت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سند جامع کاتالیست آماده شد که با اراده قوی‌تر و تکیه بر شرکت‌های داخلی می‌توانیم حتی پیش از پایان دولت این حوزه را بومی‌سازی کنیم و جشن خودکفایی در صنعت کاتالیست را بگیریم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه خودکفایی در صنعت پتروشیمی راه طولانی است، اما با همت و اراده شما صنعتگران قابل دستیابی است، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه دیپلماسی انرژی باید ارتباطات خارجی خود را بیشتر کنند تا ضمن گسترش بازارهای هدف، اگر دانشی در کشور موجود نیست، آن دانش را به کشور منتقل و پس از آن اقدام به داخلی‌سازی کنند.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه برنامه و سیاست این دولت تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ارزش افزوده بیشتر است و تا جایی که امکان دارد از توانمندی داخلی در این مسیر استفاده می‌شود، تصریح کرد: حدود ۱۰۷ طرح در حال اجراست که اگر صاحبان مجوزها به‌صورت عملیاتی فعالیت نکنند کنار گذاشته خواهند شد، طرح‌های پتروشیمی برنامه هفتم نیز حدود ۳۵ درصد به‌طور میانگین پیشرفت دارند.