بومی‌سازی ۹۸ درصد از کاتالیست‌های نفت/ توسعه دیپلماسی فناوری در دولت سیزدهم
بومی‌سازی ۹۸ درصد از کاتالیست‌های نفت/ توسعه دیپلماسی فناوری در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره اینکه از نظر وزنی اکنون ۹۸ درصد از کاتالیست‌های صنعت نفت در کشور بومی‌سازی شده است، گفت: همه کاتالیست های مورد نیاز صنعت نفت تا پایان دولت سیزدهم در ایران بومی‌سازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«مجید دفتری» در مراسم نهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با اشاره به پروژه بومی سازی کاتالیست استراتژیک روپک، افزود: این کاتالیست در پتروشیمی اراک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه‌داد: رهبر معظم انقلاب بر پژوهش تاکید دارند و با تاکید دفاع از جامعه نخبگان و دانش محور شدن صنایع کشور، دانش بنیان شدن اقتصاد را مورد توجه قرار داده اند.

دفتری با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سال ۷۳ آغاز به کار کرد، گفت: اکنون این شرکت در مسیر توسعه فناوری و تجاری سازی دستاوردها حرکت می کند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: به تازگی لایسنس مگا متانول لورچ منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه لایسنس بومی می تواند نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین کند، اضافه‌کرد: ۱۰ آزمایشگاه در این شرکت وجود دارد.

دفتری تاکید کرد: کل کاتالیست های صنعت ۹۹ نوع است که یک‌هزار و ۱۹۲ میلیون دلار ارزش دارد و بومی سازی ۸۴ عدد انجام شده و ۱۵ عدد باقی مانده است که تا پایان دولت سیزدهم دانش کاتالیست در کشور بومی سازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از نظر وزنی ۹۸ درصد کاتالیست های صنعت نفت در داخل کشور تولید می شود، گفت: یکی از موفقیت های دولت سیزدهم دیپلماسی فناوری است که با صادرات کاتالیست های صنعت نفت به کشورهای منطقه و مذاکره برای اعطای لایسنس، به یک دیپلماسی موفق دست پیدا کرده است.