انتقاد رفیعی از «بانیان وضع موجود» حوزه محیط زیست
انتقاد رفیعی از «بانیان وضع موجود» حوزه محیط زیست
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت دیپلماسی محیط زیستی در کشور گفت: هنوز هم برخی بانیان وضع موجود محیط زیست کشور سکاندار هدایت امورند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سمیه رفیعی یکی از مهمترین مسایل در سیاستگذاری محیط زیست را «تغییر اقلیم» دانست و گفت: باید در تمام برنامه‌ریزی‌های کشور به مقوله تغییر اقلیم توجه داشت در حالی که این موضوع در برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت کشور علیرغم اثرات آن جایگاهی ندارد.

وی افزود: تغییر اقلیم حتماً باید به عنوان یکی از زیربنایی‌ترین مولفه‌ها در حکمرانی نو لحاظ گردد. در همین راستا در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست به رئیس جمهور پیشنهاد دادم با توجه به این که هیچ مرجعی در کشور متولی تغییر اقلیم نیست با ارایه لایحه‌ای به مجلس، شورای عالی محیط زیست به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم‌ تغییر رویکرد و عملکرد داشته باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: یکی از موارد مهم در حوزه تغییرات اقلیم، وقوع توفان‌های گرد و غبار و پدیده بیابان‌زایی است که در کشور و منطقه موجب پیامدهای فراوانی همچون مهاجرت‌های اقلیمی شده است.

به گفته وی نبود یک مرکز واحد رصد و پایش منطقه‌ای گرد و غبار موضوع مهمی است که به طور ویژه با حمایت رییس مجلس پیگیری شده و در این راستا تشکیل دبیرخانه مجازی دائم در سطح پارلمان بین کشورهای منطقه منا در نشست سیاسی هلسینکی مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: فعال‌سازی دیپلماسی محیط زیستی با توجه به تاثیرات مناطق غربی و شرقی کشور از فعالیت‌های توسعه افسار گسیخته و غیرمنصفانه پیرامون مرزهای کشور از ضرورت‌های وزارت خارجه باید باشد.

نماینده تهران گفت: مردان دیپلماسی باید منطقه اردبیل و دشت مغان، خوزستان و هورالعظیم و ایلام، سیستان و بلوچستان و تالاب هامون و رود هیرمند را دریابند؛ هرچند زمان زیادی را به انفعال و بی خیالی سپری کردیم.

رفیعی در پایان با بیان این که «هنوز هم برخی بانیان وضع موجود وضعیت محیط زیست سکاندار هدایت امورند»، عنوان کرد: وضع موجود را دریابید و «همان همیشگی‌ها» را از سکانداری این امور دور کنید.

منبع: ایسنا