سد الغدیر جان تازه‌ای گرفت، اما سیراب نشد
سد الغدیر جان تازه‌ای گرفت، اما سیراب نشد
مدیر امور منابع آب ساوه گفت: بارش‌های اخیر موجب افزایش دبی ورودی به سد الغدیر و افزایش حجم آب ذخیره شده در این سد شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مجید امیرحسینی، اظهار کرد: در حال حاضر دبی ورودی سد الغدیر ساوه ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه است. ورودی این سد در مدت مشابه سال قبل ۹۱۴ لیتر در ثانیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۷۷ میلیون متر مکعب حجم آب سدالغدیر ساوه تنها ۱۸ درصد آن تامین شده و در مقایسه با سال گذشته که ۴۰ درصد حجم سد را منابع آبی تشکیل داده بود کاهش ۵۰ درصدی دارد.

او گفت: هم اکنون حدود ۲۸۰ لیتر در ثانیه از منابع آبی ذخیره شده در سد الغدیر به مصارف شرب شهر ساوه اختصاص یافته و هیچ سهمی برای مصارف کشاورزی تخصیص نمی‌یابد. بدیهی است اختصاص آب برای مصارف کشاورزی پس از مشخص شدن حجم نهایی منابع آبی ذخیره شده در دریاچه سد از سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر امور منابع آب ساوه با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی دبی ورودی به سدالغدیر اظهار کرد: بارش های اخیر نتوانسته کم آبی سال‌های گذشته را جبران کند و امیدواریم بارش‌هایی که تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده بتواند بخشی از کمبود منابع آبی در سد و ذخایر زیرزمینی را جبران کند.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون حدود ۱۰۰ میلیمتر باران در این شهرستان به ثبت رسیده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل بارش انجام شده ۱۰۳ میلیمتر بوده است. بارندگی دوره آماری ۳۰ ساله نیز ۱۲۵ میلیمتر بوده است و نسبت به دراز مدت حدود ۱۸ درصد کاهش و به نسبت مدت مشابه حدود سه درصد کمتر بوده است.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

منبع: ایسنا