استفاده از پساب، تنها فرصت گذر از تنش آبی گلستان
استفاده از پساب، تنها فرصت گذر از تنش آبی گلستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: گلستان یکی از استان‌های شمالی دچار تنش آبی است که تنها فرصت برای تامین آب، استفاده از پساب و جایگزینی آن به جای آب شرب در صنایع است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “ایرج حیدریان” در حاشیه گردهمایی مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور اظهار داشت: هم‌اکنون استان گلستان ظرفیت واگذاری پساب به صنایع به میزان ۲۱ میلیون لیتر در روز را دارد و در تلاشیم بتوانیم با تکمیل کردن واحدهای باقیمانده تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این رقم را افزایش دهیم .
وی با اشاره به کاهش منابع آبی در استان و تاکید بر اینکه تامین بیش از ۹۴ درصد آب استان از طریق آبهای زیرزمینی بوده، بیان داشت: حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم رعایت الگوی کشت، استفاده بی‌رویه از منابع آبی و عدم استفاده از آب‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تامین است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این زمان در برخی از شهر‌های دارای تنش استان با کمبود منابع تامین آب شرب مواجه هستیم افزود: متاسفانه تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات باعث چالش جدی در حوزه تکمیل پروژه‌های آبرسانی در استان شده است که امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته مشکلات تامین اعتبار هر چه سریعتر مرتفع شود.
حیدریان با اشاره به طرح جهاد آبرسانی، ادامه داد: با اجرای طرح جهاد آبرسانی 370 هزار نفر از جمعیت محروم روستایی استان گلستان از آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.
وی پروژه‌های محرومیت‌زدایی وزارت نیرو را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در سطح کشور برشمرد و گفت: توسعه خدمات آبرسانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور به ‌ویژه روستاهای محروم و کم برخوردار استان گلستان مورد توجه خاص دولت است.
مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه 432 روستای محروم در قالب طرح بزرگ پروژه‌های محرومیت‌زدایی آبرسانی به استان گلستان تعلق دارد، گفت: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر 6145 میلیارد ریال و به منظور رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار در سطح روستاهای استان در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: امیدواریم با اجرای پروژه‌هایی که در راستای محرومیت‌زدایی و در جهت توسعه و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به روستاها انجام می‌گیرد شاهد افزایش شاخص برخورداری از آب شرب سالم و بهداشتی در روستاهای استان باشیم.
حیدریان در پایان برنامه‌هایی که در ارتباط با کاهش هدر رفت آب در حوزه آب شرب تنظیم شده از جمله احداث 1291 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع بیان کرد و افزود: با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و معین آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بازسازی و نوسازی خط انتقال و شبکه توزیع در روستاهای استان صورت می‌گیرد و امیدواریم بتواند در هدر رفت آب شرب موثر باشد.