سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد/ بهره‌برداری از بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه
سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد/ بهره‌برداری از بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه
سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه در راستای کمک به احیای این دریاچه، امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در مراسم افتتاح پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه که که امروز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل تونل و کانال انتقال آب به بهره‌برداری رسید.
بنا بر این گزارش، این سامانه شامل ۳۶ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال است که آب را از پروژه‌های بالادست به بستر رودخانه گدار می‌رساند تا پس از عبور از مسیر ۲۸ کیلومتری رودخانه به دریاچه ارومیه منتقل شود.
اصلی‌ترین و دشوارترین جزء طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تونلی به طول 36 کیلومتر و قطر 5/5 متر است که با توجه به ارتفاع زیاد آن، حفاری با کمک دو دستگاه تمام مقطع تونل‌زنی (TBM) انجام شده است. پیچیدگی‌های زمین شناسی و شرایط نامساعد زمین از جمله هجوم آب با فشار بالا و همراه با گل و لای به داخل تونل، از موانع اصلی اتمام هر چه سریعتر این پروژه بوده است.
حفاری این تونل 36 کیلومتری از دو دهانه خروجی و ورودی در سال‌های 94 و 95 آغاز شد و عملیات اجرایی حفاری تونل‌ها در اردیبهشت سال جاری به اتمام رسید و بدین ترتیب امیدها برای انتقال آب به دریاچه قوت گرفت.
از اقدامات اصلی در دولت سیزدهم باید به اتمام حفاری تونل در بخش آبرفتی و پرمخاطره تونل، مهندسی مجدد المان‌های تونل توسط نخبگان داخلی و تدوین و اجرای راهکار برای ترمیم‌ بخش آسیب دیده به طور 80 متر اشاره کرد. دمونتاژ دستگاه حفاری و خروج آن از تونل، اتمام تزریقات تکمیلی در کل مسیر تونل، پایدارسازی و ترمیم و لاینینگ مجدد حدود 790 متر از بخش آبرفتی تونل، جمع‌آوری تجهیزات تونل و احداث سازه ورودی و خروجی نیز از جمله فعالیت‌های اجرایی در این پروژه در سال 1401 بوده است.
بنا بر این گزارش، درصد پیشرفت تونل در انتهای دولت دوازدهم برابر 90 درصد بود که با تکمیل فعالیت‌های یاد شده تا بهمن‌ماه سال جاری و پس از تاکید رئیس جمهور در بازدید استانی درباره پیگیری جدی احیای دریاچه ارومیه و همچنین دستور ویژه وزیر نیرو، به صورت کامل به اتمام رسیده است. با تکمیل این تونل و آزادسازی گلوگاه انتقالی آب به دریاچه با توجه به پیشرفت فعلی پروژه‌های بالادست تونل، امکان انتقال سالانه 300 میلیون متر‌مکعب آب به دریاچه ارومیه مهیا شده است.
لازم به ذکر است این تونل قابلیت انتقال 500 تا 600 میلیون متر مکعب آب در سال را به دریاچه ارومیه فراهم کرده است که با تکمیل سایر پروژه‌های بالادست، عملیاتی خواهد شد.
برای این پروژه تاکنون 2200 میلیارد تومان (بیش از 6000 میلیارد تومان به ارزش روز) سرمایه‌گذاری صورت گرفته که در دولت سیزدهم اعتباری معادل 500 میلیارد تومان پس از سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان‌غربی در سال جاری محقق شده است.
امید می‌رود با بهره‌برداری از این پروژه در کنار 19 برنامه دیگر علاج بخشی دریاچه ارومیه، گام‌های موثری برای بازگشت حیات به این دریاچه برداشته شود.
افتتاح این سامانه سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.
همچنین به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.
با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.