ایدرو و ساتبا برای جایگزینی الکتروموتورهای فرسوده صنعتی دست به کار شدند
ایدرو و ساتبا برای جایگزینی الکتروموتورهای فرسوده صنعتی دست به کار شدند
معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بررسی ها حاکی است حدود ۶۷ درصد مصرف انرژی برق در صنعت توسط الکتروموتورهای صنعتی انجام می شود که به شدت فرسوده هستند و به همین منظور طرح جایگزینی آنها از سوی این سازمان و ساتبا کلید خورد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«فرشاد مقیمی» افزود: بر اساس بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، تکلیفی بر عهده وزارت صمت قرار داده شده تا نوسازی و بازسازی صنایع کشور را دنبال کند.

وی گفت: این نوسازی و بازسازی فقط مربوط به صنایع زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، بلکه سایر صنایع از جمله زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو و غیره را نیز شامل می شود.

مقیمی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت نوسازی ایدرو، معاونت نوسازی و بهره برداری این سازمان مسوولیت یاد شده را بر عهده گرفت و بر اساس مصوبه ای که پیرو قانون مذکور هیات وزیران داشت، کارگروهی متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و برخی وزارتخانه ها شکل گرفته و دستورالعمل نوسازی صنایع تنظیم و تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: قانون سه هدف اصلی شامل کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی ها و همچنین افزایش رقابت پذیری را دنبال می کند که در مقوله کاهش مصرف انرژی، ابتدا صنایع پرمصرف را شناسایی کردیم.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو ادامه داد: بررسی های ما نشان داد ۶۷ درصد انرژی برق در صنعت توسط الکتروموتورهای صنعتی مصرف می شود؛ به عبارتی از حدود ۱۰۹ هزار گیگا وات ساعت مصرف برق صنایع، حدود دو سوم آن در الکتروموتورها اتفاق می افتد که به شدت فرسوده هستند.

وی اظهار داشت: مواردی همچون سیم پیچی های غیراستاندارد و استفاده بیش از توان موجود، به افزایش شدت مصرف انرژی در این الکتروموتورها دامن زده است و به همه این دلایل، طرح جایگزینی الکتروموتورهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت.

مقیمی خاطرنشان کرد: به همین منظور با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) که یکی از ماموریت های اصلی آن کاهش مصرف انرژی است، وارد تعامل شده و سلسله جلساتی را برگزار کردیم.

وی گفت: معضل قطعی های پیاپی برق که در فصول گرم سال و به تازگی در فصول سرد سال مبتلابه صنعت شده است، ما را بر آن داشت تا تمرکز بیشتری بر این مساله داشته باشیم و طی جلسات متعدد با تولیدکنندگان الکتروموتور، ظرفیت خوبی برای تولید اقلام پربازده آنها مشاهده شد که در نهایت به عقد تفاهم نامه ای بین این سازمان و ساتبا انجامید.

معاون ایدرو خاطرنشان کرد: برپایه این تفاهم نامه، مقرر شد تا در فاز نخست یک هزار مگاوات کاهش مصرف برق با جایگزینی الکتروموتورهای صنعتی فرسوده حاصل شود، اما برنامه کلی صرفه جویی پنج هزار و ۲۰۰ گیگاوات ساعتی از این محل طی مدت سه تا چهار سال است.

وی با اشاره به کاهش آلایندگی ها به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور، افزود: یکی از محل های تولید آلایندگی، مصرف سوخت نیروگاه هاست و برآورد ما این است که اگر بتوانیم در فاز نخست این طرح ظرفیت کاهش یک هزار مگاواتی برق را ایجاد کنیم، کاهش ۲۷۷ میلیون مترمکعبی مصرف گاز طبیعی رقم خواهد خورد که خود به کاهش تولید آلاینده هایی همچون NOX، CO۲ و غیره می انجامد.

مقیمی تاکید کرد: تاکنون اجرای پروژه تعویض الکتروموتورهای فرسوده صنعتی قطعی شده و در ادامه چند پروژه دیگر از جمله درخصوص روشنایی های بخش صنعت به آن اضافه خواهد شد که با قطعی شدن هر یک از پروژه ها اطلاع رسانی می شود.

وی یادآور شد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خود وارد عملیات اجرایی این طرح نمی شود، بلکه کار کاملا توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و ایدرو تنها نقش ایجاد پلتفرم و زیرساخت مربوطه و تامین مالی را بر عهده خواهد داشت.

این مقام مسوول ایدرو اظهار داشت: در این راستا مشوق هایی نیز در حوزه های مختلف تعریف شده که به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

چهارشنبه گذشته (سوم اسفندماه) تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هدف ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان ذی‌نفعان برای بهینه‌سازی ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی الکتریکی در بخش صنعت به منظور کاهش پایدار حداقل یک‌هزار مگاوات بار ناشی از صنعت امضا شد.

منبع:ایرنا