اصلاح فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها با حذف هاب‌های اروپایی
اصلاح فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها با حذف هاب‌های اروپایی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اعلام حذف قیمت ۷ هزار تومان برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها از بودجه سال آینده، گفت: پیشنهاد ما برای منطقی شدن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، حذف هاب‌های اروپایی از فرمول قیمت‌گذاری خوراک است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»احمد مهدوی ابهری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی باید از صادرکنندگان حمایت شود، افزود: تعیین عوارض برای صادرات محصولات پتروشیمی درست نیست.

وی به کاهش عوارض صادرات محصولات پتروشیمی از ۵ درصد به نیم درصد در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و ادامه داد: این در شرایطی است که معافیت مالیاتی به بهانه صادرات محصولات نیمه خام حذف شده است.

مهدوی ابهری تاکید کرد: این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که صنعت پتروشیمی مصداق مبارزه با خام‌فروشی است.

وی با اشاره به اینکه در این مصوبه آمونیاک محصول نیمه خام اعلام شده، گفت: همچنین اوره که از آمونیاک تولید می‌شود هم نیمه خام معرفی شده است و مشخص نیست این تعریف از کجا آمده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی افزود: از سوی دیگر اتیلن را نیمه خام شناسایی کرده‌اند و پلی‌اتیلن را نیز نیمه خام می‌دانند که این تعریف‌ها اشتباه است و باعث زیان تولیدکننده و خراب‌شدن کسب و کار می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، اخذ هر گونه عوارض از صادرات ممنوع است و حتی کالاهایی که امکان تبدیل در کشور به لحاظ فنی و مهندسی به یک کالای دیگر را ندارند نیز از پرداخت عوارض صادرات معاف هستند. همچنین کالاهایی که علاوه بر نیاز کشور است بیشتر از نیاز کشور تولید می‌شود، نباید عوارض صادرات پرداخت کنند.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه همه این قوانین نادیده گرفته شده و می‌گویند محصولات پتروشیمی نیمه خام است، تصریح کرد: با وجود این قوانین، برای صادرات محصولات پتروشیمی نیم درصد عوارض صادرات در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: از صادرات نباید عوارض گرفت آن هم برای تولیدکننده‌ای که با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند.

نیازمند فرمول منطقی برای قیمت خوراک هستیم

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی به تصمیم دیگر کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف قیمت ۷ هزار تومانی برای خوراک گاز اشاره کرد و گفت: این تصمیم خوبی است. در بودجه سالانه نباید قیمت گاز تعیین شود و قیمت گاز باید از طریق فرمول و به صورت شناور باشد و با توجه به نوسان قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری خوراک در کشور انجام شود.

مهدوی ابهری با تاکید بر اینکه ما باید برای تامین قیمت خوراک یک فرمول منطقی داشته باشیم، ادامه داد: این فرمول اگر بخواهد به هاب‌های بین‌المللی متصل باشد مشکلی وجود ندارد؛ اما هاب‌های موجود در فرمول قیمت باید مربوط به کشورهای تولیدکننده انرژی مانند آمریکا باشد و هاب‌های اروپایی که واردکننده انرژی هستند باید از فرمول حذف شوند.

وی تاکید کرد: قیمت گاز در کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان از آنجا که هاب ندارند شفاف نیست؛ اما قیمت‌ها به مراتب پایین‌تر از قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در ایران است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذار باید شرایط با ثبات باشد و در این مسیر قطر برای حضور سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی پیشنهاد خوراک گاز ۱۰ سنتی برای ۲۰ سال را مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه قانون الحاق ۲، قانون خوراک است، گفت: این قانون را چرا کنار گذاشتیم و در بودجه تعیین قیمت می‌کنیم. قانون اگر ایراد دارد اصلاح کنیم اگر ایراد ندارد باید اجرا شود.

مهدوی ابهری افزود: حذف قیمت ۷ هزار تومان برای خوراک گاز از بودجه سال ۱۴۰۲ تا حدی نگرانی‌ها را کم کرد؛ زیرا این قیمت بدون منطق اعلام شده بود.

وی ادامه داد: نتیجه بودجه و وقت گذاشتن برای تدوین و تصویب آن، باید بسته‌ای باشد که باعث رونق اقتصادی، اشتغال و افزایش تولید و بهبود فضای کسب و کار باشد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با تاکید بر اینکه با وزارت نفت و مجلس مذاکراتی انجام دادیم تا هاب‌های اروپا از فرمول قیمت خوراک حذف شوند، گفت: فعلاً توافقی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت خوراک گاز در سال آینده همان قیمت سال ۱۴۰۱ باشد، ۵ هزار تومان است، افزود: در دنیا قیمت گاز نزولی است حتی در اروپا که به ۳ یورو نیز رسیده بود اکنون به ۵۷ سنت رسیده است. قیمت گاز در آمریکا نیز از ۲۱ سنت به ۸.۵ سنت کاهش پیدا کرده است.

مهدوی ابهری ادامه داد: قیمت خوراک گاز برای پتروشیمی‌های ایران با حذف هاب اروپا منطقی می‌شود.

وی تاکید کرد: در طول سال جاری پیشنهاد دادیم که از قیمت محصول متانول به قیمت خوراک برسیم و قیمت محصول در فرمول لحاظ شود. وزارت نفت این پیشنهاد را مطرح کرد، اما بررسی نشد.

منبع:ایرنا