سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب تهران آغاز به کار کرد
سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب تهران آغاز به کار کرد
سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) به عنوان تنها نهاد بین‌المللی متولی مسایل آبی منطقه با حوزه فعالیت در غرب و جنوب آسیا، آسیای میانه و شمال آفریقا امروز پنجشنبه با حضور وزرا، معاونان و نمایندگان 15 کشور و 8 سازمان عضو به ریاست وزیر نیرو در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» نشست شورای حکام این مرکز به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری و راهبری در سطح وزرا و به ریاست علی اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده و وزرای کشورهای تاجیکستان و عراق، بنگلادش و همچنین معاونان و نمایندگان بخش آب کشورهای عمان، قطر، ارمنستان، سوریه، هند، پاکستان، سریلانکا، افغانستان، لبنان و ترکیه، سوئیس و همچنین 8 سازمان و نهاد بین المللی در این نشست حضور دارند.
این اجلاس با سخنرانی علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و رئیس سیزدهمین شورای حکام آب آغاز به کار کرده و با سخنرانی اعضای شورای حکام و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به صورت حضوری و مجازی به کار خود ادامه می‌دهد.
ارتقای مدیریت یکپارچه منابع آب در سطح منطقه، انتقال تجربیات و دانش فنی در زمینه مدیریت یکپارچه رودخانه‌ها با رویکرد احیا، باز طبیعی‌سازی و نگهداری شرایط تعادل آنها، توسعه یک ساز‌و‌کار مشارکتی منطقه‌ای به‌منظور سازگاری سامانه‌های آب شهری در برابر تغییر اقلیم، طراحی و راه‌اندازی سامانه منطقه‌ای پایش، پیش‌بینی و مدیریت ریسک خشکسالی (محدوده غرب آسیا و آسیای مرکزی)، فناوری‌های نوین تصفیه و بازچرخانی آب و فاضلاب با محوریت آب غیرمتعارف، مهارت افزایی متخصصان و تکنسین‌های سامانه‌های آب شهری و بهبود کیفیت آب در منطقه از ظرفیت‌سازی تا توسعه ظرفیت و همچنین آماده‌سازی یک جلد کتاب در زمینه حکمرانی آب در کشورهای عضو شورای حکام مرکز، مهمترین محورهای بحث و تبادل نظر حاضران در اجلاس سیزدهم مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) خواهد بود.
به گفته ناظران انتظار می‌رود این نشست تقویت همکاری‌های اعضا در حوزه‌هایی چون دیپلماسی آبی، تبادل تجربیات برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم و تبادل دانش و فناوری‌های نوین در زمینه‌های مربوطه را در پی داشته باشد.
مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا در بهمن ماه سال1380 (فوریه 2002) با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه اندازی شد. این مرکز تنها نهاد بین المللی متولی مسایل آبی در منطقه است که جلسات شورای حکام آن در سطح وزرا و به ریاست وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و می‌تواند نقش بسزایی در پیگیری منافع ملی در حوزه دیپلماسی آب، رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک و توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز کشور داشته باشد. همچنین این مرکز می‌تواند نقش موثری در توسعه مراودات با کشورهای عضو شورای حکام به منظور انجام رایزنی‌های مختلف و ایجاد زمینه تعریف و انجام پروژه‌های مشترک و آموزش و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی داشته باشد.
فعالیت‌های مرکز، توسط شورای حکام آن به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، راهبری و نظارت می‌شود و اعضای آن برای دوره 2019 تا 2024، متشکل از وزرای حوزه آب 18 کشور شامل ایران، آذربایجان، آلمان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، عراق، عمان، قطر، لبنان، مصر و هند و همچنین نمایندگان 10 سازمان بین المللی مرتبط شامل یونسکو، برخی نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، بانک‌های توسعه‌ای و نهادهای تخصصی هستند. از بدو تأسیس مرکز تاکنون، ۱۲ اجلاس شورای حکام برگزار شده است. با این توضیح که دو اجلاس گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا در مهر 1399 و خرداد 1400 به صورت مجازی برگزار شد. همچنین آخرین اجلاس حضوری قبلی در آذر 1398 در تهران با حضور وزرا و مقامات ارشد آب کشورهای عضو شورای حکام مرکز برگزار شد.