ایجاد «تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب» برای مدیریت چالش‌ها
ایجاد «تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب» برای مدیریت چالش‌ها
وزیر نیرو گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مدیریت جهانی آب بویژه در مناطق درحال توسعه و کمتر توسعه یافته برای مدیریت و مواجهه با چالش‌های فعلی و آتی، مدیریت آب در ابعاد مختلف و ایجاد «تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب» است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی اکبر محرابیان” در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش) ابتدا بابت زلزله اخیر به مسئولان و مردم ترکیه و سوریه بابت از دست رفتگان مردم این کشورها تسلیت گفت و اظهار داشت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورها و سازمان های عضو این شورا که در چارچوب ماموریت‌ها و اهداف مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، از بدو تاسیس این مرکز (از سال 2002) شروع و همچنان ادامه یافته، می تواند یک الگوی موفق در توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مدیریت منابع آب و مولفه‌های وابسته به آن در سطح بین المللی و منطقه‌ای محسوب شود.
رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری افزود: در ادامه تلاش خواهد شد این همکاری روند رو به رشد خود را طی نماید و در نتیجه بستر مناسبی جهت تبادل تجربیات و درس آموخته های کشورهای منطقه با یکدیگر را به منظور حل مسایل و چالش‌های آبی نظیر سیلاب‌های ناگهانی و خشکسالی‌های بلندمدت و استفاده از آب های غیرمتعارف فراهم نماید.
وی با حایز اهمیت خواندن اینکه فعالیت‌های مرکز توسط شورای حکام به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری، راهبری و نظارت می‌شود یادآوری کرد: تاکنون دوازده اجلاس شورای حکام برگزار شده که شهرهای مسقط پایتخت عمان (برای دو دوره) و دوشنبه پایتخت تاجیکستان (برای یک دوره) نیز میزبان اجلاس شورای حکام بوده اند.
محرابیان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کل جهان در دو دوره پیشین موفق به برگزاری اجلاس شورای حکام به صورت مجازی شدیم که با بهبود شرایط و با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر گسترش تعاملات منطقه ای از فرصت استفاده و این رویداد را به صورت حضوری برگزار می کنیم.
وی همچنین با اشاره به حضور برخط برخی نمایندگان کشورها در این اجلاس ادامه داد: اين موفقیت بزرگ مديون عزم سياسي مسوولان كشورهاي عضو شوراي حكام است كه با آگاهي كامل از نقش حياتي و مهم آب در منطقه و ضرورت ارتقاي فعاليت‌هاي مربوط به مديريت آب به ‌طور اعم و مديريت آب شهري به‌طور اخص در اینجا گرد آمده‌اند تا با اتخاذ تصميمات معقول و مناسب، فرايند ارائه خدمات به کشورهای منطقه را تسهيل و پشتيباني کنند.

منابع آب جهان تحت تاثیرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در حال تغییر کمی و کیفی است
وزیر نیرو گفت
: ما اکنون در زمانی زندگی می کنیم که جهان تحت فشار تغییر اقلیم و تبعات آن شامل بلایای آبی است. منابع آب جهان تحت تاثیرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، در حال تغییر کمی و کیفی است. منطقه ما نیز یک منطقه خشک و نیمه خشک است و تقریبا همه کشورهای عضو شورای حکام به نوعی دارای چنین اقلیمی بوده و اغلب تحت تاثیر تبعات تغییر اقلیم قرار گرفته اند.
وی افزود: کاهش بارندگی و برف، افزایش تبخیر به دلیل افزایش گرمایش جهانی، کاهش حجم رودخانه ها و دریاچه ها، خشک شدن دریاچه های بزرگ، افزایش مصرف آب شهری و دیگر آثار منفی محیط زیستی نشان دهنده وضعیت وخیمی است که جهان و منطقه ما با آن روبروست.

خشکسالی ها و حکمرانی نامطلوب آب منجر به افزایش نگرانی ها در خصوص امنیت آبی در قرن 21 شده است
محرابیان گفت: از طرف دیگر، وقوع نامنظم سیلاب های ناگهانی و خشکسالی ها و حکمرانی نامطلوب آب منجر به افزایش نگرانی ها در خصوص امنیت آبی در قرن 21 شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: از طرف دیگر به علت مصرف بیش از اندازه منابع آب (سطحی و زیرزمینی) و تبدیل آنها به فاضلاب، آب های جهان بیش از پیش در حال از دست دادن کیفیت سالم خود بوده و آلودگی آب ها به عنوان یک مشکل بزرگ مطرح است که این مشکل در ایران نیز به طور جدی وجود دارد. وی اضافه کرد: علاوه بر این، ما در ایران با توجه به وقوع خشکسالی های بلندمدت در دو دهه گذشته و به دنبال آن ضرورت بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی با افت شدید تراز آبخوان ها مواجه هستیم.

چالش‌های آبی در روابط سیاسی کشورهای دارای حوضه‌ها و منابع آبی مشترک تاثیر گذاشته است
وی افزود: به دلیل کاهش کمیت و کیفیت منابع آب از یک سو و افزایش جمعیت و نیاز روزافزون کشورها به آب بیشتر از سوی دیگر، شاهد چالش‌هایی در درون کشورها و چه در مرزها هستیم که بعضا در روابط سیاسی کشورهای دارای حوضه‌ها و منابع آبی مشترک نیز تاثیر گذاشته است.
وزیر نیرو گفت: مواجهه و مدیریت این چالش‌ها مسئولیت کشورهای منطقه را سنگین کرده و ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای برای مواجهه و مدیریت این چالش‌ها، اندیشه تاسیس یک نهاد منطقه‌ای را که بتواند با استفاده از پتانسیل‌های منطقه و جلب همکاری‌های بین‌المللی، توسعه ظرفیت‌ها و مسیر حل و فصل مسایل و مشکلات مدیریت آب را فراهم کند، برای نخستین بار از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح و با عنایت یونسکو در سال 2002 مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) در تهران شکل گرفت.
محرابیان با اشاره به بیست و یکمین سالگرد تاسیس مرکز در ۱۶ فوریه اظهار داشت: برای مقابله و مواجهه با چالش‌های فعلی و آتی مدیریت آب در ابعاد مختلف، با در نظر گرفتن مسایل ‌محیط زیستی و در عین حال نیل به عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مدیریت جهانی آب بویژه در مناطق درحال توسعه و کمتر توسعه یافته ایجاد «تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب» است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مناسب بر اساس نیازهای ملی و منطقه‌ای در کشور گفت: این مهم از طریق شیوه‌های بومی‌ سازی دستاوردها و تجربیات موفق و در انطباق با شرایط دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها به منظور اتخاذ رویکردهای مناسب، دست یافتنی است.
وزیر نیرو تأکید کرد: اطمینان دارم نتیجه این اجلاس تصمیمات مثمر ثمری خواهد داشت و آب به عنوان محور اتحاد کشورها زمینه رفاه در زندگی مردم را فراهم می‌کند.
وی همچنین گفت: قرار است در ادامه برنامه اجلاس، پروپوزال‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای و مشترک با موضوعات مبتلابه حوزه آب ارایه و بحث و بررسی شوند.
محرابیان پیشنهاد کرد: با مشارکت موثر در برخی پروژه‌ها یکدیگر را در حل مشکلات آبی از طریق انجام پروژه های تحقیقاتی و برگزاری دوره های آموزشی و ظرفیت سازی در کشورهای شورای حکام یاری رسانیم.
وی همچنین توصیه کرد به منظور پیگیری جدی و مستمر مصوبات این اجلاس، هر کشور، یک نماینده را به طور رسمی به عنوان مسئول اجرای مصوبات اجلاس شورای حکام و ارایه گزارش در اجلاس چهاردهم (سال 2024) معرفی کند.