برگزاری جلسه هم اندیشی وزارت نیرو و آموزش و پرورش/ سند جامع همکاری بین دو وزارتخانه تدوین می‌شود
برگزاری جلسه هم اندیشی وزارت نیرو و آموزش و پرورش/ سند جامع همکاری بین دو وزارتخانه تدوین می‌شود
جلسه هم‏‌اندیشی و تبادل‌نظر بین وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش به منظور آگاهی‏‌بخشی، فرهنگ‏‌سازی و آموزش‏‌های ترویجی در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی به جامعه هدف دانش‌‏آموزان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جلسه هم‌‏اندیشی و تبادل‌نظر بین وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش به منظور آگاهی‏‌بخشی، فرهنگ‏سازی و آموزش‌‏های ترویجی در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی به جامعه هدف دانش‏‌آموزان با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، مدیران کل مرتبط، و نمایندگان شرکت‏‌های مادرتخصصی در محل حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضافدایی‌تهرانی، رییس مرکز آموزش‌های تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای وزارت نیرو جمع‌بندی جلسات مقدماتی قبل از این جلسه را ارائه و با اشاره به اهمیت آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های ترویجی به دانش‌آموزان، به ضرورت موضوع و سابقه اقدامات 10 ساله اشاره کرد.
پس از آن، نمایندگان شرکت‌های مادرتخصصی صنعت آب و برق ضمن بیان سابقه اقدامات خود در این زمینه، دیدگاه‌های خود را درخصوص توسعه دامنه و اثربخشی برنامه‌های ترویجی برای دانش‌آموزان ارائه کردند.
همچنین در ادامه علی‌اکبر کاظمی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، راهبرد‌ها و پیشنهادات مربوط به فعالیت روابط عمومی در این حوزه را بیان کرد.
وی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد و حساسیت مخاطبان نسبت به موضوعات آب و انرژی، اصلاح رویکرد وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش در راستای پویایی و توسعه همکاری‌ها را ضروری دانست.
در ادامه نشست محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، به ضرورت توجه به موضوعات آب، برق، انرژی و گام برداشتن در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه به دلیل جامعه آماری ۱۵ میلیونی دانش‌آموزان و یک میلیونی فرهنگیان اشاره داشته و مأموریت آگاهی بخشی آموزش و پرورش در موضوعات آب و برق و انرژی را در راستای جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری برشمرد.
وی اردو‌های راهیان پیشرفت و بازدید‌های صنعت برق و نیروگاهی را قابل اهمیت برشمرده و استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به عنوان مکمل آموزش حضوری، ارزشمند دانست. کاظمی افزود: بستر امن شبکه شاد می‌تواند به عنوان یک فرصت برای نشر محتوای علمی، دانشی و بازی‌های مرتبط با فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب و برق مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی الگوی مصرف آب و برق بطور نمونه به برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره و جهت طرح موضوع آب و برق در آن اعلام آمادگی کرد. وی با دعوت از شرکت‌های وزارت نیرو جهت مشارکت در پژوهش‌سرا‌ها آن‌را ظرفیتی مناسب برای فراهم نمودن محیط یادگیری دانش‌آموزان برشمرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در انتهای سخنان خود نیز دامنه همکاری دو دستگاه را بالاتر دانسته و توجه به کارآفرینی و اصلاح مسیر شغلی دانش‌آموزان به کمک هنرستان‌های جوار صنعت آب و برق را به عنوان یک ایده مطرح کرد.
در بخش انتهایی نشست نیز مریم کارگر نجفی، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، تدوین سند جامع همکاری وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش را اقدامی مفید و ارزنده جهت سازمان‌دهی و سامان‌دهی و بهره‌برداری بهتر از سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود اثربخشی اقدامات دانست.
کارگرنجفی با اشاره به رسالت سنگین آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده، فرهنگ سازی حوزه آب و برق را محدود به الگوی مصرف ندانسته و افزایش آگاهی نسبت به ارزش ذاتی و حیاتی آب و انرژی در نسل آینده را لازم دانست.
وی با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از منابع و امکانات به دلیل گستردگی سطح خدمات آب و برق در کل کشور بر انسجام و هماهنگی بیشتر بین شرکت‌های آب و برق تاکید کرد.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، همچنین کارگروه تخصصی را مأمور کردند سند همکاری بین وزارتین نیرو و آموزش و پرورش جهت طرح در جلسات بعدی و درصورت نیاز جلسه وزرا، تدوین کند.