جمعه هفته جاری؛ سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
جمعه هفته جاری؛ سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل کانال و تونل انتقال آب، جمعه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مراسم بهره‌برداری رسمی از این سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه، شامل تونل و کانال آبرسانی روز جمعه پنجم اسفند با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور، وزیر نیرو و برخی مسئولان استانی برگزار می‌شود.
این گزارش حاکی است، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، متشکل از تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که قابلیت آبرسانی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب مازاد به دریاچه ارومیه را در سال دارد.
با توجه به اهمیت آبرسانی هرچه سریعتر به دریاچه ارومیه، وزیر نیرو در تابستان سال جاری از نزدیک از قسمت‌های مختلف این سامانه بازدید و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را ملزم به قرار دادن طرح در اولویت‌های اجرایی کرد. از جمله مشکلات موجود بر سر راه بهره‌برداری از سامانه آسیب‌دیدگی ۸۰۰ متر از ۳۶ کیلومتر تونل آبرسانی به دریاچه بود که از بهار سال جاری کارگروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره‌، تشکیل و طراحی مجدد اجزای سازه‌ای تونل انجام گرفت و نهایتاً در تیرماه راهکارهای ترمیم تونل به تأیید فنی رسید و عملیات اجرایی آغاز شد.
بنا بر این گزارش در این راستا تیم اجرایی پروژه بلافاصله با فعالیت در 3 شیفت کاری، بدون وقفه و با استفاده از روش‌های نوآورانه به صورت همزمان نسبت به دمونتاژ و خروج TBM در قطعه ورودی، پوشش ثانویه تونل به طول حدود ۸۰۰ متر در بخش‌های آبرفتی و آسیب دیده (به عنوان مهمترین فعالیت اجرایی) به همراه سایر فعالیت‌های تکمیلی لازم و جمع آوری تجهیزات و آماده سازی جهت آب اندازی، اقدام کرد.
بر این اساس عملیات بهره‌برداری آزمایشی از سامانه در پایان بهمن ماه سال جاری و همزمان با عید مبارک مبعث اجرا و با موفقیت به انجام رسید و تونل و کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده بهره برداری رسمی توسط رئیس جمهور شد.
بر اساس این گزارش، این سامانه بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه است که سرآغازی خواهد بود بر کمک به احیای دریاچه ارومیه و پس از بهره‌برداری از این طرح، سایر طرح‌های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز به تدريج وارد فاز عملیاتی خواهند شد.