تحقیقات درباره انفجارهای نورد استریم ادامه دارد
تحقیقات درباره انفجارهای نورد استریم ادامه دارد
سه کشور دانمارک، سوئد و آلمان به سازمان ملل متحد اعلام کردند تحقیقات درباره انفجارهای خط لوله گازی نورد استریم هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»روسیه که خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صحبت درباره حادثه انفجارهای خطوط لوله در ماه سپتامبر شده، خواهان آن است که این شورا، انجام تحقیقات مستقل درباره انفجارهای خطوط لوله نورد استریم که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک، به آلمان و سایر نقاط اروپا منتقل می‌کرد را تصویب کند.

دانمارک، سوئد و آلمان در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند که مقامات روسیه از طریق مقامات ملی این کشورها در خصوص ادامه تحقیقات، مطلع شده‌اند. این تحقیقات تاکنون مشخص کرده که آسیب وارد شده به خطوط لوله، با انفجارهای قدرتمند مربوط به خرابکاری، ایجاد شده است. این تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده و در مقطع فعلی، گفتن این که آیا به نتیجه خواهد رسید، امکان پذیر نیست. مقامات دانمارک، سوئد و آلمان سرگرم گفت و گو در خصوص تحقیقات مربوط به نشت گاز هستند و گفت و گو در این باره، ادامه خواهد داشت.

این سه کشور اروپایی اعلام کردند پیامد نشت گاز از نظر انتشار گاز گلخانه‌ای، قابل توجه و نگران کننده بوده است.

روسیه از جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی مرکز توسعه پایدار دانشگاه کلمبیا خواسته است در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، صحبت کند.

مسکو بدون ارائه مدرک، غرب را عامل این انفجارها می‌داند که باعث آسیب دیدگی شدید شاه لوله‌های گازی نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ شده اند.

طبق گزارش خبرگزاری ریا، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت: هیچ تردیدی درباره انگیزه این جنایت، عاملان آن و نحوه ارتکاب این جنایت وجود ندارد.

کاخ سفید اوایل ماه میلادی جاری پست وبلاگ یک ژورنالیست تحقیقی آمریکایی که مدعی شده بود آمریکا عامل انفجارهای نورد استریم بوده است را تکذیب کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه گفت: هدف از این جلسه، به رای گذاشتن پیشنهاد انجام تحقیقات مستقل است. قطعنامه شورای امنیت به دستکم ۹ رای موافق و عدم وتوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین یا روسیه نیاز دارد تا تصویب شود.

خبرگزاری تاس گزارش کرد که ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت اعلام کرد که از درخواست مسکو برای این تحقیقات، حمایت می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، این رای با جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به مناسبت نخستین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین، مصادف شده است. مجموع عمومی سازمان ملل متحد احتمالا روز پنج شنبه رای می‌دهد تا دوباره از مسکو خواسته شود نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

منبع: ایسنا