همکاری صنعت انتقال نفت و برق در زیرساخت‌های مخابراتی
همکاری صنعت انتقال نفت و برق در زیرساخت‌های مخابراتی
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره اهمیت وجود زیرساخت‌های مخابراتی، از همکاری صنعت انتقال نفت و برق دراین خصوص خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ارسلان رحیمی در مراسم امضای تفاهم نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی با شرکت مدیریت شبکه برق ایران، گفت: اهمیت گسترش و توسعه همکاری در صنعت انتقال نفت و برق با توجه به وجود شبکه‌های مهم در زمینه مخابرات با امضای این تفاهم نامه به صورتی پایدارتر دنبال خواهد شد.

رحیمی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی تجهیزات در صنایع اذعان کرد: خوشبختانه با وجود شبکه فیبر نوری که بستر زیرساخت آن طی دو دهه گذشته بنیانگذاری شده است و همینطور طراحی آنکه فراتر از نیاز روز صورت گرفته باعث شده است تا امروز پاسخگوی نیاز ارتباطی صنعت و کشور در سطحی گسترده باشد.

وی به اهمیت شبکه مخابراتی در صنعت انتقال اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های مخابراتی در دو بخش عمومی و صنعتی انجام می‌شود. نقش شبکه مخابراتی در صنعت و موارد عملیاتی بسیار اهمیت حائز اهمیت است.

رحیمی توضیح داد: به منظور شکل گیری فرآیند انتقال باید پمپاژ مواد نفتی از طریق توربین‌ها صورت بگیرد اگر در این فرایند به هر دلیلی توربینی از کار بیفتد این اتفاق باید به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مخابره شود وگرنه منجر به انفجار، پارگی خط و مشکلات زیست محیطی در صنعت خواهد شد و خسارات جانی و مالی را به بار خواهد آورد. به همین دلیل است که اگر ارتباط مخابراتی در هریک از مناطق دچار اخلال شود با توجه به دستورالعمل موجود خط انتقال از مدار خارج خواهد شد.

نقش شبکه خطوط در صنعت نفت

وی با اشاره به دو مأموریت اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بیان کرد: در وهله نخست نفت خام از مبادی تولید به بویژه دو خط اصلی از اهواز و امیدیه به پالایشگاه‌های نفتی انتقال می‌یابد و در وهله بعدی تولیدات پالایشگاه‌های نفت توسط شبکه خطوط به مبادی مصرف تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نقش شبکه خطوط لوله در صنعت نفت را مهم و استراتژیک برشمرد و گفت: در منطقه اصفهان بعنوان یکی از مناطق خطوط لوله شرکت، بستر خط لوله انتقال نفت مارون تعبیه شده است که روزانه ۵۴۰ هزار بشکه نفت خام را از امیدیه به پالایشگاه اصفهان و سپس به پالایشگاه تهران و تبریز ارسال می‌کند.

به گفته وی در صورت عدم وجود این بستر باید در هر ۳۰ ثانیه یک نفتکش ۲۸ هزار لیتری از مبدا امیدیه به سمت پالایشگاه اصفهان و از آنجا به سمت تهران تردد می‌کرد.

صرفه جویی ۱.۲ میلیارد دلاری در مصرف سوخت

رحیمی با توجه مصرف بالای سوخت در کشور افزود: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سطح کشور جابجا شده است، اگر میانگین مصرف با احتساب بعد مسافت نفتکش‌ها برآورد شوند از مصرف حدود ۱.۶ میلیارد لیتر گازوئیل ممانعت شده است که ارزش دلاری آن ۱.۲ میلیارد دلار می‌باشد.

وی گفت: حضور نیروهای متخصص و متعهد در این صنعت و تلاش‌های بی‌وقفه آن‌ها در مجاورت خطوط لوله نفت بالای ۳۵ سال عمر و عدم وابستگی به تجهیزات خارجی از امتیازات این صنعت محسوب می‌شوند.

به گفته رحیمی بر اساس این تفاهمنامه از ظرفیت و پتانسیل هر دو شرکت در بخش‌هایی که نیاز به تبادل امکانات باشد استفاده خواهد شد و یک منفعت ملی در پی خواهد داشت.

وجود ۵ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در صنعت مخابرات انتقال نفت

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: قدمت مخابرات صنعتی به زمان استخراج و تولید نفت مربوط می‌شود، سابقه همکاری این صنعت با وزارت نیرو نیز به سال‌های پیش باز می‌گردد.

احمد بهفرد بیان کرد: در صنعت مخابرات انتقال نفت حدود ۵ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری وجود دارد این درحالی است که این صنعت بیش از ۳۰۰ ایستگاه مخابرات برخوردار است.

وی افزود: قدمت مخابرات صنعت نفت پیش از مخابرات کشوری است که این امر بر ضرورت وجود مخابرات در صنعت نفت تاکید می‌کند.

بهفرد تصریح کرد: سال‌های پیش تلاش‌هایی مبنی بر استفاده از شبکه فیبر نوری مدیریت شبکه برق شده بود اما امروز خوشبختانه به سمت امضای تفاهمنامه مبادرت شد تا درچارچوبی پایدارتر از هزینه‌های موازی در هر دو صنعت باتوجه به پروژه‌های متعدد ممانعت شود.

گفتنی است، تفاهم نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی مابین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در راستای هم‌افزایی و بهره‌برداری بهینه از امکانات و جلوگیری از صرف هزینه‌های موازی با حضور مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و همچنین مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سایر مدیران ارشد این دو شرکت امروز (دوم اسفند) منعقد شد.