تضمین بازارهای انرژی ایران فوری‌ترین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به چین است
تضمین بازارهای انرژی ایران فوری‌ترین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به چین است
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تأمین امنیت انرژی چین و تضمین بازارهای انرژی برای ایران از فوری‌ترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به چین است که اثر خود را بر اقتصاد ایران می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سیداحسان خاندوزی امروز (سه‌شنبه، دوم اسفندماه) در نشست خبری، با تأکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، اظهار کرد: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن بوده و استفاده از ارزهای محلی به‌جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.

وی افزود: بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به‌ جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف‌های چینی انجام داده و در صورت قطعی شدن توافق‌ها اعلام می‌شوند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به چین تصریح کرد: به جز مسئله تسهیل مبادلات ارزی و بانکی کشور و نقش‌آفرینی بیشتر ایران در تأمین امنیت انرژی چین، در مورد هشت پروژه سرمایه‌گذاری توافق قطعی و با جزییات توافق شد که با توجه به تأکید طرف چینی بر حفظ محرمانگی توافق‌ها، جزییات آن اعلام نمی‌شود که در ماه‌های آینده هم در زمین اقتصاد ایران اجرایی می‌شود و شاهد اثر آن بر اقتصاد خواهیم بود.

خاندوزی تأمین امنیت انرژی چین و تضمین بازارهای انرژی برای ایران را فوری‌ترین دستاورد سفر چین دانست که اثر خود را بر اقتصاد ایران می‌گذارد.

وی درباره برنامه دولت برای تعیین قیمت گاز صنایع نیز گفت: تعیین قیمت گاز باید در نشست علنی مجلس تصویب شود و زمانی که این تصمیم گرفته و اجرای آن به دولت محول شد، دولت در این زمینه بر اساس معیارهایی از جمله حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی و سودآوری صنایع ملی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند.