نقش پررنگ انرژی هسته‌ای در گذار انرژی انگلیس
نقش پررنگ انرژی هسته‌ای در گذار انرژی انگلیس
۶۵ سال است که انرژی هسته‌ای بخش جدایی‌ناپذیر سامانه برق انگلیس است و انرژی کم‌کربن و مطمئنی را برای خانه‌ها، خدمات عمومی و مشاغل این کشور به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»از وبگاه اویل پرایس، ساخت‌وساز نیروگاه‌های جدید، دارای مزایای اقتصادی واقعی هستند و می‌توانند زندگی مردمی را که در اطراف نیروگاه‌ها زندگی می‌کنند بهبود دهند؛ مثلاً ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای هینکلی پوینت سی به تنهایی موجب بیش از ۴ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری در جنوب غربی انگلیس شده است و اکنون بیش از ۸ هزار نفر با هزار کارآموز آموزش‌دیده در این محل کار می‌کنند. چنین پروژه‌هایی به توسعه مهارت‌ها و قابلیت‌های صنعتی انگلیس در سراسر زنجیره تأمین کمک کرده‌اند.‌

برای این بخش فرصتی چشمگیر نیز وجود دارد تا در طراحی راکتورهای کوچک مدولار در دنیا پیشرو و صاحب بازاری جهانی به ارزش احتمالی صدها میلیارد پوند باشد. راکتورهای کوچک مدولار نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند که هدف از ساخت آن‌ها تولید انرژی جایگزین انعطاف‌پذیر و به‌صرفه است.

بر اساس آمار، حدود ۱۵ درصد از کل برق تولیدشده در انگلیس از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ (که یک‌پنجم از کل برق تولیدشده بود) کاهش یافته است. با توجه به اینکه تا سال ۲۰۳۰ میلادی، دوسوم از کل ظرفیت توان ارسالی، از جمله همه نیروگاه‌های هسته‌ای کنونی این کشور (به جز یکی) مستهلک می‌شوند، باید نیروگاه‌های هسته‌ای جدید جایگزین آن شود و گسترش یابد.

دکتر تیم استون (Tim Stone)، رئیس انجمن صنعت هسته‌ای انگلیس، می‌گوید برای نیل به این هدف، دولت باید برای راه‌اندازی برنامه‌ ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید هزینه کند تا منابع مالی خصوصی را جذب و به تأمین نیازهای انرژی انگلیس و ساخت زیرساخت‌های لازم برای آن کمک کند.

وی معتقد است انگلیس بدون یک استراتژی هسته‌ای روشن، چندان موفق به رقابت با سایر کشورهای جهان نخواهد بود؛ زیرا شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت، که سِرورهایشان به‌شدت به انرژی نیازمند هستند، به کشورهایی نقل مکان می‌کنند که بتوانند در آنجا راکتورهای کوچک مدولار را برای تأمین انرژی سرورهای خود نصب کنند.

منبع: ایرنا