ثبت بالاترین جریان نفت روسیه به چین از زمان آغاز جنگ اوکراین
ثبت بالاترین جریان نفت روسیه به چین از زمان آغاز جنگ اوکراین
کل صادرات نفت خام و سوخت روسیه به چین در ماه گذشته میلادی به اوج ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت خام و سوخت روسیه به چین به بالاترین رقم رسیده است. بازگشایی اقتصاد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده انرژی دنیا پس‌از برداشته شدن سیاست کرونای صفر، تقاضا در این کشور را بالا برده است.

 بیشتر واردات نفت روسیه توسط پالایشگاه‌های خصوصی چین صورت می‌گیرد، اما پالایشگاه‌های دولتی این کشور هم اخیراً تمایل بیشتری به نفت خام روسیه پیدا کرده‌اند.

 چین و هند به‌دنبال تغییر شکل جریان جهانی انرژی، در کنار هم به بزرگ‌ترین خریداران نفت خام روسیه تبدیل شده‌اند. مسکو مجبور بوده قیمت نفت خود را برای جبران کاهش مشتریان غربی خود پایین بیاورد و این اقدام بسیار مورد استقبال خریداران آسیایی قرار گرفته که تلاش می‌کنند تورم را در کشورهای خود کنترل کنند. هدف غرب از تحریم نفت روسیه از بین بردن منابع مالی کرملین برای جنگ با اکراین است که درعین‌حال می‌تواند مانع افزایش قیمت نفت هم شود.

کل صادرات نفت خام و سوخت روسیه به چین در ماه گذشته میلادی به 1.66 میلیون بشکه در روز رسید. این رقم بسیار بالاتر از رکوردی است که در آوریل 2029 یعنی زمان خروج چین از اولین محدودیت‌های کرونایی ثبت شده بود. جریان نفت خام و میعانات گازی به سمت چین در آن زمان تا 1.52 میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود.

 افزایش خرید نفت چین حاکی از بهبود اقتصاد این کشور است که می‌تواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد چین عامل اصلی افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی خواهد بود.

 بیش‌از 6 هفته طول می‌کشد تا محموله‌های نفتی از بنادر غربی روسیه به چین برسند، اما بشکه‌هایی که از خاور دور ارسال می‌شوند در کم‌تر از یک ماه به مقصد می‌رسند.

منبع: تسنیم