توافق اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۳ پابرجاست
توافق اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۳ پابرجاست
وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به توافق کاهش تولید خود پایبند می‌مانند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در گفت‌وگو با «انرژی اسپکتس» گفت: توافق کنونی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای  صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی پابرجا خواهد بود و درباره برآوردهای تقاضای سوخت چین محتاط خواهد بود.

وی افزود: ائتلاف اوپک‌پلاس نمی‌تواند تنها بر اساس سیگنال‌های اولیه تولید خود را افزایش دهد.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در اکتبر ۲۰۲۲ توافق کردند تولید نفت را از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

وزیر انرژی عربستان گفت: توافقنامه‌ اکتبر ۲۰۲۲ تا پایان امسال پابرجا خواهد بود.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را به‌دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از مقابله با شیوع ویروس کرونا ازسوی دولت چین افزایش داد، اما وزیر انرژی عربستان معتقد است برای هرگونه تغییر تضمین‌های بیشتری نیاز است.

بن‌سلمان تأکید کرد مهم نیست به چه روندی نگاه می‌کنید، اگر رویکرد محتاطانه را دنبال کنید نه‌تنها شاهد آغاز روندی مثبت خواهید بود، بلکه باید مطمئن شوید سیگنال‌های مثبت چنین بازاری تا چه اندازه می‌تواند پایدار باشد.

وی افزود: اقتصاد چین در حال بهبود است و به همین دلیل تقاضا تغییر می‌کند، اما همه ما چرخه‌هایی از بهبود و قرنطینه دوباره را پشت سر گذاشتیم، بنابراین چه تضمینی وجود داشت.

وزیر انرژی عربستان تصریح کرد که هنوز مشخص نیست انقباض پولی و مالی جهانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بن‌سلمان گفت: کمتیه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس هنوز درباره مقدار تورم بیشتر و واکنش بانک‌های مرکزی به آن با توجه به وظایفشان اظهارنظر نمی‌کند.

وزیر انرژی عربستان، آژانس بین المللی انرژی و برآوردهای اولیه‌اش برای کاهش تولید روزانه ۳ میلیون بشکه‌ای روسیه به‌دلیل آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام ایالات متحده آمریکا (SPR) در سال گذشته میلادی را مقصر دانست.

بن‌سلمان با اشاره به افزایش برداشت از ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در سال گذشته میلادی با هدف مهار قیمت نفت در پی تنش‌های روسیه و اوکراین گفت: این تصمیم من نیست، اما به این تصمیم احترام می‌گذارم.

وی تأکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی به‌دلیل فریاد و ترسی که درباره کاهش عرضه نفت روسیه به راه انداخته بود، مسئول است.