فعالیت دوباره شورای حکام آب پس از وقفه طولانی
فعالیت دوباره شورای حکام آب پس از وقفه طولانی
عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، منجر به عدم برگزاری اجلاس شورای حکام برای چندین سال متوالی و در نتیجه از دست رفتن یک کانال ارتباطی مناسب با کشورهای منطقه شده بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا در بهمن ماه سال1380 (فوریه 2002) با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه‌اندازی شد. فعالیت‌های این مرکز توسط شورای حکام در بالاترین سطح، متشکل از وزرای آب کشورهای عضو برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

این مرکز تنها نهاد بین‌المللی متولی مسائل آبی در منطقه است که جلسات شورای حکام آن در سطح وزرا تشکیل می‌شود و می‌تواند نقش به‌سزایی در پیگیری منافع ملی در حوزه دیپلماسی آب، توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز کشور داشته باشد. از اهم دستاوردهای مرکز در دو دهه گذشته می‌توان به مشارکت موثر در پروژه‌های بازسازی بخش آب افغانستان نظیر انجام طرح تامین، انتقال و توزیع آب شهرهای زرنج و هرات اشاره کرد.

پس از تاسیس و تا سال 1392، مرکز موفق به برگزاری منظم 9 دوره اجلاس شورای حکام با حضور وزرای آب کشورهای مختلف از جمله افغانستان، بنگلادش، تاجیکستان، سوریه، عمان، کویت، لبنان، مصر و هند شده است. شایان ذکر است در این دوره علاوه بر تهران، شهرهای مسقط پایتخت عمان (برای دو دوره) و دوشنبه پایتخت تاجیکستان (برای یک دوره) میزبان اجلاس شورای حکام مرکز بوده اند.

عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های این مرکز، منجر به عدم برگزاری اجلاس شورای حکام برای چندین سال متوالی و در نتیجه از دست رفتن یک کانال ارتباطی مناسب با کشورهای منطقه شد. وزارت نیرو در سال 1398 با هدف احیای اثرگذاری بین‌المللی مرکز، در ابتدا اقدام به تمدید موافقتنامه فعالیت‌های مرکز برای یک دوره 6 ساله دیگر تا پایان سال 2024 کرد که به امضای مشترک وزیر وقت نیروی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل یونسکو رسید و در نتیجه، زمینه تشکیل جلسات شورای حکام مرکز در سطح وزرا بعد از یک وقفه طولانی فراهم شد. سپس، دهمین اجلاس شورای حکام به میزبانی تهران در آذرماه 1398 برگزار شد. در دو سال اخیر، یازدهمین و دوازدهمین اجلاس شورای حکام نیز به دلیل شیوع بیماری کووید-19 به صورت مجازی برگزار گردید.

طی سال جاری با انتصاب سرپرست جدید مرکز و تقویت ساختار آن با هدف گسترش تعاملات با کشورهای منطقه، مقرر شد سیزدهمین اجلاس شورای حکام به صورت حضوری برگزار شود و متعاقب آن از وزرای آب کشورهای عضو و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، به منظور شرکت در اجلاس مذکور که قرار است در روز پنج‌شنبه 4 اسفندماه سال جاری در تهران به میزبانی وزارت نیرو برگزار گردد، دعوت به عمل آمد و انتظار می‌رود اجلاس سیزدهم با حضور حدود 4 وزیر، 4 معاون وزیر و نمایندگانی از سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برگزار گردد و باعث ارتقای تعامل سازنده با کشورهای منطقه در زمینه مسایل آبی شود.

* علیرضا سلامت، معاون مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری