جزئیات انتشار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی
جزئیات انتشار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی
مدیرعامل بورس انرژی جزئیات انتشار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی نقوی، با اشاره به انتشار گواهی سپرده برای انواع نفت خام و میعانات گازی اظهار کرد: این گواهی در چارچوب مقررات بورس انرژی ایران و بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته و مراحل نهایی خود را طی کرده است. مصوبات لازم از هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای اقتصاد نیز اخذ شده است. در واقع این پروژه با همکاری و پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران درحال پیاده سازی است و جزئیات آن در قالب اطلاعیه گشایش نماد همزمان با اغاز معاملات ارائه می‌شود.

وی به این سوال که مشتریان گواهی مذکور چه افرادی هستند؟ پاسخ داد: این گواهی به صورت مستقیم ارتباطی به اشخاص حقیقی نخواهد داشت و حداقل خرید، حجم بالایی خواهد بود؛ درواقع مخاطبان این گواهی اشخاص حقوقی هستند و اشخاص حقیقی به صورت غیرمستقیم وارد بازار می‌شوند، زیرا هدف آن سهامدار خرد و مردم عادی نیستند. سهامداران خرد نیز از طریق صندوق‌های کالایی یا از طریق شرکت‌های سبدگردان می‌توانند نسبت به خرید این گواهی اقدام کنند.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه درمورد نحوه فروش گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی نیز توضیح داد: دارایی این گواهی نفت خام یا میعانات گازی خواهد بود و خریداران وارد فرآیند فروش و تحویل می‌شوند. در واقع این گواهی سررسید ندارد. گواهی میعانات گازی برای بازار داخلی و برای شرکت‌های پالایشگاه‌های کوچک طراحی می‌شود تا این پالایشگاه‌ها  به خوراک پایدارتری دست پیدا کنند.

نقوی با تاکید بر اینکه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی ربطی به طرح فروش نفت که در دولت قبل مطرح شد ندارد، عنوان کرد: جنس این ابزار به طور کلی فرق می‌کند. این گواهی  یک ابزار استاندارد در بازار سرمایه است که مقررات خود را دارد و مبتنی بر دارایی پایه‌ای است که در انبارهای تحت پذیرش بورس قرار گرفته است.