شرکت برق فرانسه از ضرر و زیان بی‌سابقه خبر داد
شرکت برق فرانسه از ضرر و زیان بی‌سابقه خبر داد
شرکت برق فرانسه موسوم به ای‌دی‌اف (EDF) از زیان بی‌سابقه خود طی سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۱۷.۹ میلیارد یورو (حدود ۱۹ میلیارد دلار) خبر داد که کل بدهی‌های این ابر شرکت را به ۶۴.۵ میلیارد یورو می‌رساند.

به گزارش نبض‌انرژی، به نقل از راشاتودی، شرکت برق فرانسه موسوم به ای‌دی‌اف (EDF)  از زیان بی‌سابقه خود طی سال 2022 به مبلغ 17.9 میلیارد یورو (حدود 19 میلیارد دلار) خبر داد که کل بدهی‌های این ابر شرکت را به 64.5 میلیارد یورو می‌رساند.

این ضرر و زیان در سال گذشته میلادی که با سود 5 میلیارد یورویی در سال 2021 در تضاد است، سومین زیان بزرگ در تاریخ شرکت های فرانسوی و بدترین زیان در بیش از دو دهه اخیر محسوب می‌شود.

این سقوط علیرغم افزایش 70 درصدی درآمدهای شرکت برق ای‌دی‌اف که به دلیل افزایش قیمت جهانی انرژی به 144 میلیارد یورو رسید، رخ داد.

سال 2022 برای این تولیدکننده برق که عمدتاً دولتی است، سال سختی بود چرا که شاهد تعداد بی سابقه خاموشی در راکتورهایش و همچنین سقف قیمتی بود که دولت فرانسه برای کمک به مشاغل و خانوارها برای مقابله با افزایش قیمت انرژی اعمال کرد.

به دلیل کاهش قابل توجه تولید برق، شرکت برق ای‌دی‌اف مجبور به خرید انرژی برای جبران کمبود در بازار فرانسه شد و این در حالی بود که قیمت برق به بالاترین حد خود رسیده بود.

در سال 2022، این شرکت 121 میلیارد یورو به تنهایی برای خرید سوخت و انرژی هزینه کرد که سه برابر میزان سال 2021 محسوب می‌شود.

سال میلادی گذشته، فرانسه برای اولین بار در بیش از چهار دهه اخیر وارد کننده خالص برق شد.

در ماه ژوئیه، مقامات فرانسوی اعلام کردند که قصد دارند کنترل کامل ای‌دی‌اف، بزرگترین شرکت انرژی یعنی کشور، را به دست آورند تا از این شرکت حمایت کنند و از امنیت انرژی خود در بحبوحه جنگ اوکراین و تغییرات آب و هوایی اطمینان حاصل کنند.

با این حال، به دلیل شکایت سهامداران و کارمندان شرکت برق ای‌دی‌اف که شرایط ملی کردن این شرکت را غیرقابل قبول می‌دانستند، این روند متوقف شد. در حال حاضر دولت فرانسه 96 درصد از سهام ای‌دی‌اف را در اختیار دارد.