چین به انرژی و محصولات پتروشیمی ایران نیازمند است
چین به انرژی و محصولات پتروشیمی ایران نیازمند است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رقابت چین برای تبدیل شدن به قدرت نخست اقتصادی جهان گفت: اقتصاد چین به انرژی و محصولات پتروشیمی نیازمند است که این موضوع به عنوان مزیت اصلی ایران محسوب می‌شود، زیرا ایران نزدیک‌ترین کشور به چین است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمود عباس‌زاده مشکینی” در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به چین در ابعاد اقتصادی، جهان را یک مجموعه کاملا به هم پیوسته دانست و افزود: کشورها مزیت‌های ویژه‌ای دارند و بر اساس این مزیت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و تخصص پیدا کرده‌اند. در این جهان به هم پیوسته، کشورها نیازهای خود را از یکدیگر تامین می‌کنند.

وی افزود: هنر و ماموریت دیپلماسی، ایجاد و تقویت ارتباطات بین دولت‌ها است. ارتباطات سیاسی محصول اقتصاد است و امروز شاخص تجارت بین کشورها نشانگر عمق و گستره ارتباط سیاسی دولت‌ها محسوب می‌شود.

عباس‌زاده مشکینی ایران را کشوری مهم در جهان برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یک موقعیت ژئواستراتژیک دارد و در قلب جهان واقع شده است. همچنین ایران در جوار ۸۰ درصد انرژی جهان قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر جغرافیایی چهار راه جهان و در کانون راه ابریشم تاریخی قرار دارد. از نظر اقتصادی نیز، ایران یک بازار بزرگ ۸۵ میلیونی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران یک بازیگر فعال و مطرح در جهان است، اظهار کرد: کنترل منابع انرژی جهان بدون حضور و نقش ایران تقریبا محال است. از سوی دیگر به همین جهت آینده اقتصاد و صنعت جهان با آینده انرژی مرتبط است و به همین دلیل دنیا نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران چشم بپوشاند.

عباس‌زاده مشکینی ارتقاء روابط دو کشور برای رسیدن به یک سطح راهبردی و استراتژیک را مستلزم داشتن چارچوب دانست و گفت: خوشبختانه این چارچوب در قالب قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین ایجاد شده است. افزایش تعاملات، نیازمند ارتباطات کارشناسی، ارتباط بین وزرا و مدیران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موقعیت کنونی چین در جهان اشاره و بیان کرد: چین در حال رقابت برای تبدیل به قدرت نخست اقتصادی جهان است و این یک واقعیت است. از سوی دیگر اقتصاد چین به انرژی و محصولات پتروشیمی نیازمند است که مزیت اصلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی در میان کشورهایی که از انرژی برخوردار هستند ایران نزدیک‌ترین کشور به چین محسوب می‌شود و این یک مزیت است.