ازسرگیری صادرات نفت جمهوری آذربایجان به اروپا ۶ روز پس از زلزله ترکیه
ازسرگیری صادرات نفت جمهوری آذربایجان به اروپا ۶ روز پس از زلزله ترکیه
صادرات نفت خام جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو_تفلیس_جیحان که پس از زلزله ترکیه به خاطر آسیب‌دیدگی پایانه جیهان متوقف شده بود، از سر گرفته شد تا نیاز اروپا به نفت در غیاب نفت تحریم‌شده روسیه را تأمین کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، صادرات نفت خام جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو_تفلیس_جیحان پس‌از یک توقف 6 روزه به‌دنبال زلزله مهیب در جنوب ترکیه ازسرگرفته شد.

 فعالیت در پایانه جیهان در ساحل مدیترانه ترکیه در دوازدهم فوریه آغاز شد و اولین نفتکش حامل نفت خام آذربایجان یک روز پس‌از آن این پایانه را ترک کرد.

 این خط لوله در زلزله ترکیه آسیبی ندیده بود، اما آسیب‌دیدگی اتاق کنترل پایانه جیهان به‌معنای عدم توانایی آن برای بارگیری نفت خام در نفتکش‌ها بود. بنابراین نفت را به داخل مخازن ذخیره سازی هدایت کردند.

 صادرات نفت آذربایجان از طریق دو خط لوله دیگر به دریای سیاه پس‌از حمله روسیه به اوکراین به‌خاطر نگرانی درمورد امنیت نفتکش‌هایی که در شرق دریای سیاه فعالیت می‌کنند متوقف شده‌است. بنابراین خط لوله باکو_تفلیس_جیحان تنها مسیر صادرات نفت آذربایجان است.

 ازسرگیری فعالیت این خط لوله نشانه تقاضای بالای اروپا برای واردات نفت آذربایجان جهت جایگزینی واردات از روسیه است.

 اروپا واردات نفت خام روسیه از طریق نفت‌کش‌ها را ممنوع کرده و یک سقف قیمت 60 دلاری برای نفتی که از طریق خط لوله منتقل می‌شود قرار داده است، یعنی 26 دلار پایین‌تر از قیمت فعلی نفت خام برنت.

 طبق اطلاعات اداره گمرک آذربایجان، 67 درصد از 2.246 میلیون تن نفت خامی که توسط آذربایجان در ژانویه صادر شده به 8 کشور اتحادیه اروپا رسیده است. این رقم بسیار بالاتر از صادرات آذربایجان به اروپا قبل از وضع تحریم‌ها علیه روسیه است.

 در کل اروپا تنها 1.5 میلیون تن از نفت جمهوری آذربایجان را در ژانویه وارد کرده‌ و بیشتر آن متعلق به ایتالیاست. این کشور به‌تنهایی 849 هزار تن یعنی 37.8 درصد از کل صادرات آذربایجان در اولین ماه سال جاری میلادی را وارد کرده‌است.

 سایر واردکنندگان اروپایی نفت خام جمهوری آذربایجان در ژانویه عبارتند از آلمان (146 هزار تن)، جمهوری چک، ایرلند، رومانی، اتریش، یونان و اسپانیا.

 33 درصد دیگر صادرات نفت جمهوری آذربایجان در ژانویه به رژیم صهیونیستی، هند، ویتنام و ترکیه صورت‌گرفته که هیچکدام نفت خام روسیه را تحریم نکرده‌اند و همگی به‌طور معمول نفت آذربایجان را وارد می‌کنند.

منبع: تسنیم