راه‌اندازی سامانه‌ای جدید برای کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت
راه‌اندازی سامانه‌ای جدید برای کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت
مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: از هفته آینده سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، مطلع شوند که کارت سوخت خود را در کدام جایگاه سوخت جا گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمد صادقی، در گفت‌وگویی تلویزیونی، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تقاضای صدور کارت سوخت نوشماره و المثنی ثبت شده که بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت سوخت تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی درباره وعده تولید ۹۰۰ هزار کارت سوخت تا پایان آبان‌ماه امسال که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح کرده بود نیز توضیح داد: از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۱ صدور کارت‌های سوخت مردم را آغاز کردیم و مابقی کارت‌ها که ۳۵۰ هزار عدد هستند تا نیمه اول اسفندماه تولید می‌شوند و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول درباره دلیل تاخیر در تولید کارت‌های سوخت نیز بیان کرد: تامین تراشه موجود در کارت‌های سوخت به دلیل وارداتی بودن، با مشکلاتی روبه‌رو شده بود که اکنون برطرف شده است.

صادقی درباره ضمانت تولید شدن ۳۵۰ هزار کارت سوخت باقی مانده تا نیمه نخست اسفندماه با توجه به عملیاتی نشدن وعده‌های پیشین مسئولان این حوزه، تاکید کرد: با توجه به این که واردات تراشه‌ها به مشکلاتی برخورده بود، طبیعی بود که گاهی وعده‌ها عملیاتی نشود، اما اکنون با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، خرید تراشه‌ها انجام شده و به مرور در حال وارد شدن به کشور هستند و این قول، بی‌شک محقق خواهد شد.

وی افزود: نرم‌افزاری طراحی کردیم تا مشخصات کارت سوخت‌هایی که در سامانه جا می‌ماند، در این سامانه ثبت شود که احتمالا تا هفته آینده به صورت آزمایشی در همه جایگاه‌های کشور راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه هم اظهار کرد: همه کارت‌های سوختی که در جایگاه‌ها جا می‌ماند در این سامانه توسط جایگاه‌دار ثبت می‌شود. مردم پس از ورود به این سایت از طریق اینترنت، کافی است که مشخصات خودرو یا دیگر اطلاعات کارت سوخت خود را وارد کنند و می‌توانند متوجه شوند که کارت سوختشان در کدام جایگاه مانده است.

صادقی با توصیه به مردم که تلاش کنند تا کارت سوخت خود را گم نکنند، اضافه کرد: تولید مجدد کارت سوخت، هزینه‌بر و زمان‌بر است.

وی در ادامه درباره دلیل ممکن نبودن انجام استعلام آخرین وضع سوختگیری در دفاتر پلیس + ۱۰ هم توضیح داد: پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، یکسری الزام‌های امنیتی برای رعایت از سوی دستگاه‌های دولتی تعریف شد که باید رعایت کنند. ارتباط دستگاه‌ها با سامانه هوشمند سوخت، نیازمند رعایت این الزام‌های امنیتی است که تاکنون این نیازمندی‌ها رفع نشده است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت یادآور شد: به‌تازگی مجوزی را از سامان پدافند غیرعامل گرفتیم که براساس آن، نرم افزار یادشده را راه‌اندازی کردیم تا مردم بتوانند مطلع شوند که کارت سوختشان، کجا جا مانده است.