بهره برداری آزمایشی از تونل زاب آغاز شد
بهره برداری آزمایشی از تونل زاب آغاز شد
با تحقق وعده وزارت نیرو و با آب اندازی در تونل زاب، آب انتقالی برای دریاچه ارومیه وارد این تونل شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حبیب‌اله علی‌اصغری، مجری طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار داشت: مطابق قول وزیر نیرو به مردم، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در بهمن ماه به پایان رسید و فرآیند انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه در فاز اول درآستانه عید مبعث آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت آبرسانی هرچه سریعتر به دریاچه ارومیه و به جهت حساسیت این موضوع، وزیر نیرو در تابستان سال جاری از نزدیک از قسمت‌های مختلف این طرح بازدید و شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران را ملزم به قراردادن طرح در اولویت‌های اجرایی کردند.

علی اصغری مجری این طرح با اشاره به مشکلات و خسارتهای به وجود آمده برای 800 متر از 36 کیلومتر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، افزود: از بهار سال جاری کارگروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره‌، تشکیل و طراحی مجدد اجزای سازه‌ای تونل انجام گرفت و نهایتاً در تیرماه راهکارهای ترمیم تونل به تأیید فنی رسید و عملیات اجرایی آغاز شد.

وی افزود: در این راستا تیم اجرایی پروژه بلافاصله با فعالیت در 3 شیفت کاری، بدون وقفه و با استفاده از روش‌های نوآورانه به صورت همزمان نسبت به دمونتاژ و خروج TBM در قطعه ورودی، پوشش ثانویه تونل به طول حدود 800 متر در بخش‌های آبرفتی و آسیب دیده (به عنوان مهمترین فعالیت اجرایی) به همراه سایر فعالیت‌های تکمیلی لازم و جمع آوری تجهیزات و آماده سازی جهت آب اندازی اقدام کرد.

علی اصغری ادامه داد: طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه، متشکل از سد، بند بادین آباد، تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که با پایان فازهای اول و دوم قابلیت انتقال سالانه حدود 500 میلیون مترمکعب آب مازاد به دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، هم‌اکنون آب اندازی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال انجام است و به زودی اولین طرح زیست محیطی احیای دریاچه ارومیه با حضور مسئولان ارشد کشوری افتتاح می‌شود و پس از بهره‌برداری از این طرح، سایر طرح‌های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز به تدریج وارد فاز عملیاتی خواهند شد.