لزوم سرمایه گذاری ۶۴۰ میلیارد دلاری برای اکتشاف و تولید نفت جهان تا ۲۰۳۰
لزوم سرمایه گذاری ۶۴۰ میلیارد دلاری برای اکتشاف و تولید نفت جهان تا ۲۰۳۰
مجمع بین‌المللی انرژی و اس‌پی گلوبال در گزارش مشترکی اعلام کردند سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز باید تا ۲۰۳۰ به ۶۴۰ میلیارد دلار برسد تا از عرضه کافی اطمینان حاصل شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از بیزینس، سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز باید تا 2030 به 640 میلیارد دلار برسد تا از عرضه کافی اطمینان حاصل شود، یعنی 28 درصد بالاتر از 499 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده در سال گذشته میلادی.

 مجمع بین‌المللی انرژی و اس‌پی گلوبال در گزارش مشترکی با انتشار این ارقام اعلام کردند روی‌هم رفته به 4.9 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بین سال‌های 2023 تا 2030 نیاز است تا نیاز بازار تأمین شده و جلوی کمبود عرضه گرفته شود.

 در این گزارش آمده‌است:«به سرمایه‌گذاری مداوم در بخش اکتشاف و تولید نیاز است تا خطر احتمالی کاهش تولید خنثی شود و بتوان از پس رشد تقاضا در آینده برآمد. عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش امنیت انرژی را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از بین می‌برد و با افزایش وابستگی به سوخت‌های کربنی در کوتاه‌مدت، پیشرفت به سمت اهداف محیط زیستی را متوقف می‌کند».

 بدون حفاری‌های جدید، تولید کشورهای غیراوپک 9 میلیون بشکه در روز تا 2026 و 17 میلیون بشکه در روز تا 2023 کاهش می‌یابد.

 سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز بیش‌از 39 درصد درکل سال 2022 افزایش یافت و به 499 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم از 2014 و بیشترین افزایش سالانه در تاریخ صنعت نفت بود.

 سرمایه‌گذاری ناکافی قیمت بالای نفت و بی‌ثباتی و بالا را تبدیل به یک استاندارد جدید می‌کند. تعداد چاه‌های نفت و گاز در دنیا 22 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش داشته اما هنوز هم 10 درصد پایین‌تر از سطح 2019 است.

 آژانس بین‌المللی انرژی در روز چهارشنبه پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی را با توجه به بازگشایی اقتصاد چین افزایش داد و اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت 2 میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش یافته و به 101.9 میلیون بشکه در روز می‌رسد، درحالی‌که قبلاً 1.9 میلیون بشکه افزایش اعلام شده بود.

 عربستان قصد دارد ظرفیت تولید خود را تا 2027 به 13.2 میلیون بشکه در روز برساند و امارات قصد افزایش 5 میلیون بشکه‌ای تولید خود را تا 2027 دارد. عربستان درحال‌حاضر 12٫.2 میلیون بشکه و امارات 4.2 میلیون بشکه در روز تولید می‌کنند.

 اما همه‌چیز بستگی به سیاست تولید اوپک پلاس و تمایل اعضای آن به حفظ رویکرد محتاطانه‌ فعلی دارد.

منبع:تسنیم