احیای حیات 4 استان با ساخت سد کوثر/ ماجرای 20 ساله سدی که روی سازند گچساران ساخته شد
احیای حیات 4 استان با ساخت سد کوثر/ ماجرای 20 ساله سدی که روی سازند گچساران ساخته شد
مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گفت: مخزن سد با مساحت 16.2 کیلومترمربع دربرگیرنده حجمی حدود 547 میلیون مترمکعب است و دریاچه به‌طور کامل در سازند گچساران قرار می­‌گیرد، با گذشت 20 سال از زمان بهره‌­برداری سد، مولفه‌های شیمیایی سد در مقاطعی بهبود داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» اکبر خدری ضمن اشاره به اهداف ساخت سد کوثر، اظهار داشت: سد کوثر یک سد مخزنی چندمنظوره که برای تأمین اهداف، از جمله تأمین آب شرب و صنعت شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس، تأمین آب بالغ بر 6000 هکتار اراضی کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر در شهرستان گچساران، تأمین حقابه‌های پائین دست،  تأمین آب مورد نیاز صنایع نفت و گاز و تامین نیاز محیط زیستی ساخته شده است.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اهمیت این سد در تامین آب شرب گفت: جمعیت زیر پوشش طرح بزرگ آبرسانی به شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، استان بوشهر، استان فارس و بخشی از استان هرمزگان از سد کوثر برای افق سال 1400 جمعیتی معادل 2.5 میلیون نفر برآورد می­‌شود.

* اشتغال‌زایی 3000 نفره از آثار ساخت سد کوثر در منطقه

وی افزود: علاوه بر تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت، آب مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر، جزیره خارک و پالایشگاه گاز ولی‌عصر کنگان در درازمدت در این طرح بزرگ آبرسانی از سد کوثر پیش‌­بینی شده است.

خدری در تشریح محدوده تحت پوشش آب شرب سد کوثر گفت: محدوده زیر پوشش آبرسانی سد کوثر شامل 5 شهر بزرگ، 11 شهر کوچک، 36 شهرک و 47 دهستان با 1200 روستا است و آب موردنیاز مصرف‌کنندگان از طریق 40 انشعاب اصلی از طریق یک خط لوله سراسری به­ طول تقریبی 760 کیلومتر از سد کوثر تا بندر لنگه در استان هرمزگان تأمین می­‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اثر ساخت سد کوثر بر توسعه و اشتغال‌زایی در منطقه گفت: تأمین آب بالغ بر 6000 هکتار اراضی کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر در شهرستان گچساران و ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای تقریبا 1000 نفر و تقریبا 2000 فرصت شغلی غیرمستقیم، در کنار تامین امنیت غذایی در شرایط تحریم از جمله مزایایی است که سد کوثر برای منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز این اراضی به‌ وسیله یک خط لوله به قطر 1500 میلیمتر و به طول 19 کیلومتر به‌صورت ثقلی به ابتدای دشت جهت آبیاری 6000 هکتار از اراضی کشاورزی منتقل می‌‌شود.

* توسعه شرق خوزستان با اتکا به وجود یک سد

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به پروژه‌های در دست ساخت با توجه به پتانسیل حضور سد کوثر در منطقه گفت: طرح‌های آبرسانی به چهار شهر(دهدشت، چرام، سوق و لنده) با جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر، آبرسانی به شهرستان­های جنوب شرق خوزستان و صنایع مستقر در این ناحیه و اراضی کشاورزی دشت مور با مساحتی بالغ بر 1200 کیلومتر مربع از جمله پروژه‌هایی است که به اتکای حضور سد کوثر ایجاد شده و منطقه را توسعه خواهد داد.

خدری در بیان عملکرد سد کوثر گفت: سد مخزنی کوثر یکی از سدهای بزرگ کشور است که به‌دلیل مهار آبهای سطحی و استفاده از آن در بخش قابل‌توجهی از مناطق جنوبی که فاقد منابع آب مطمئن به‌ویژه برای مصارف شرب بوده‌اند از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول ادامه داد: تأمین آب شرب منطقه وسیعی در جنوب و جنوب غرب کشور به طول تقریبی 760 کیلومترکه بخش‌هایی از 5 استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان را که در آن مناطق هیچگونه منابع آب جاری و زیرزمینی با کیفیت قابل شرب وجود ندارد.

* سد کوثر روز سازند گچساران است و طی 20 سال گذشته هیچ مسئله کاهش کیفیت آب نداشته است

وی افزود: تأمین آب شرب اماکن متعلق به تأسیسات صنعتی حساس و استراتژیک مانند منطقه پارس جنوبی، پالایشگاه ولی عصر کنگان، پتروشیمی گچساران، صنایع نفت،گاز، نیروگاه‌ها است.

خدری تاکید کرد: مخزن سد کوثر با مساحت 16.2 کیلومترمربع دربرگیرنده حجمی حدود 547 میلیون مترمکعب است و دریاچه به‌طور کامل در سازند گچساران قرار می­‌گیرد، این امر از این جهت قابل توجه است که با گذشت بیش از 20 سال از زمان بهره‌­برداری سد کوثر، وضعیت پارامترهایی شیمیایی سد (Ec و pH) مخزن تقریباً ثابت مانده و در مقاطعی بهبود داشته است.

منبع: فارس