افت قیمت نفت در پی تصمیم برای آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت آمریکا
افت قیمت نفت در پی تصمیم برای آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت آمریکا
قیمت نفت در پی تصمیم‌ دولت آمریکا برای دور تازه آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت خام ایالات متحده کمتر از یک دلار کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) پس از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد طبق دستور قانونگذاران نفت خام بیشتری از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت (SPR) آزاد می‌کند، کاهش یافت و این شرایط خلاف انتظار برخی معامله‌گران مبنی بر لغو یا به تعویق افتادن عرضه پیش رفت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۲ و ۵۶ دقیقه بامداد امروز با ۷۰ سنت یا ۰.۸۱ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۹۱ سنت به ازای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۹۳ سنت یا ۱.۱۶ درصد افت به ۷۹ دلار و ۲۱ سنت برای هر بشکه معامله شد.

وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا پس از پایان نشست پیشین اعلام کرد که ۲۶ میلیون بشکه نفت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود آزاد می‌کند، به‌طوری که این برداشت احتمال دارد سطح ذخیره‌سازی‌های راهبردی آمریکا را به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۳ برساند.

ادوارد مویا، تحلیلگر مؤسسه اوای‌ان‌ای‌دی‌ای (OANDA) در این باره گفت: معامله‌گران بازارهای انرژی انتظار داشتند اخباری درباره پر شدن دوباره ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام آمریکا بشنوند تا از آنها برای تأمین منابع بیشتر استفاده کنند.

پس از آنکه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا رکورد فروش ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام این کشور را ثبت کرد، وزارت دفاع آمریکا در نظر داشت فروش سال مالی ۲۰۲۳ را لغو کند، اما این امر مستلزم آن بود که کنگره برای تغییر شرایط دستورعمل صادر کند.

معامله‌گران به‌دنبال سرنخ‌هایی از داده‌های مهم شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) در ماه ژانویه هستند.

قیمت‌های مصرف‌کننده ماهانه ایالات متحده در دو ماه گذشته به جای کاهش طبق برآوردهای پیشین، افزایش یافت و خطر افزایش نرخ تورم را در ماه‌های آینده افزایش داد.

تینا تانگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets) گفت: هرگونه اطلاعات بالاتر از حد انتظار ممکن است سبب فروش دوباره دارایی‌های پرریسک از جمله نفت شود.

نگرانی‌های عرضه نیز پس از پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی درباره ثبت رکوردی تازه در برداشت نفت از هفت حوزه بزرگ شیل ایالات متحده در ماه مارس کاهش یافت.