حجم بارش‌ها در کشور با وضعیت نرمال فاصله دارد| مصارف بالای آب در اسفندماه را مدیریت کنیم
حجم بارش‌ها در کشور با وضعیت نرمال فاصله دارد| مصارف بالای آب در اسفندماه را مدیریت کنیم
سخنگوی صنعت آب کشور با توجه به بارش های امیدوارکننده برف در کشور گفت: در سومین سال متوالی خشک هستیم بارش هایمان زیر نرمال است و بر اساس آمار وزارت نیرو همچنان۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم .

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت: ظاهراً چنین انتظار می‌رود که شرایط آبی کشور با بارش های اخیر به وضعیت نرمال برگشته باشد، در حالی که همواره گفته‌ایم در سومین سال متوالی خشک هستیم.
وی تاکید کرد: حجم بارش‌ها در کشور کماکان زیر نرمال است. بر اساس آماری که وزارت نیرو ارائه می‌کند، علی‌رغم بارش‌های خوبی که در دی و بهمن دریافت کردیم، همچنان۱۰درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم، حتی میزان بارش سال گذشته نیز تحقق پیدا نکرده و نسبت به آن فاصله داریم.
قاسم زاده افزود: با اشاره به این که بارش‌های برف بسیار امیدوار کننده است و در حال حاضر ۲۰ درصد کشور حدوداً پوشش برفی دارد، اظهار کرد: در عین حال باید بتوانیم عقب ماندگی‌هایی که در میزان بارش در پاییز داشتیم را جبران کنیم، وقتی که به عدد متوسط بارش برف نگاه می‌کنیم در آب معادلی که می‌تواند این برف داشته باشد ما نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش داریم و نسبت به متوسط ۲۱ سال آماری که از پایگاه داده‌های ماهواره‌ای استخراج می‌شود حدود ۳۲ درصد، به عبارت دیگر بیش از ۳۰ درصد با کاهش حجم بارش مواجه هستیم.
سخنگوی صنعت آب گفت: این نشان می‌دهد که همچنان باید مراقبت‌ها در بخش مصارف را داشته باشیم، همچنان بدانیم که کشور ما علیرغم اینکه در کلانش یک کشور خشک و نیمه خشک است در خشکسالی‌هایی که اخیراً اتفاق افتاده در شرایط مطلوبی به لحاظ منابع آبی قرار ندارد.
قاسم زاده همچنین یادآور شد: متاسفانه آماری که از مصارف وجود دارد ۷۰ تا ۸۰ لیتر برای هر نفر در خانواده را نشان می‌دهد و این حاکی از این است که ما هنوز در خانوار نتوانستیم به عنوان وزارت نیرو فرهنگ سازی درست را انجام دهیم. از طرفی مصرف نیز به صورت مسئولانه دنبال نمی‌شود و بسیار نگران ایام عید هستیم. وی گفت: قطعاً در اسفند ماه مصارفمان در بخش شرب بسیار بالا می‌رود، بنابراین از هم اکنون از مردم درخواست داریم که در اسفند ماه در مصارفشان مراقبت‌های لازم را داشته باشند.