هفت کشور اروپایی درباره تبعات تحول گسترده در بازار برق هشدار دادند
هفت کشور اروپایی درباره تبعات تحول گسترده در بازار برق هشدار دادند
هفت کشور اروپایی درباره تبعات تحول سریع و گسترده در بازار برق اتحادیه اروپا هشدار داده و خواستار اصلاحات محدود در نظام برق‌رسانی این اتحادیه شدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» رویترز گزارش داد: دانمارک، آلمان، هلند، استونی، فنلاند، لوکزامبورگ و لتونی دوشنبه در نامه‌ای به کمیسیون اروپا اعلام کردند که بازار فعلی برق اروپا توانسته است به تثبیت بهای پایین برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرده و برق کافی برای تامین تقاضا تولید کرده است.
لارس آگارد وزیر انرژی دانمارک گفت: ما باید با وسوسه کشتن مرغ تخم طلا مقابله کنیم. این بازار تنها بازار مشترک تولید برق ما در دهه گذشته بوده است.
کمیسیون اروپا در حال تدوین پیش‌نویسی برای ایجاد تحول در قوانین بازار برق اتحادیه اروپاست که هدف از آن جلوگیری از افزایش بهای برق و سوخت‌های فسیلی است.
بنا بر گزارش ایرنا، هفت کشور اروپایی در نامه خود بر بهبود نظام تولید برق تاکید کردند اما یادآور شدند که هر گونه تغییری باید تداوم عملکرد فعلی این بازار را تضمین کرده و مشوق‌های گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه دهد.
این در حالی است که کشورهای دیگری همچون فرانسه و اسپانیا خواستار اصلاحات عمیق‌تر هستند.
کشورهای اروپایی، پس از وضع تحریم‌های گسترده علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، با قیمت بالای گاز و برق و بحران انرژی مواجه هستند.
اداره محیط زیست اروپا در تازه ترین تحلیل خود اعلام کرد: از بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۸ کشور هیچ گونه اقدامی را برای کاهش مصرف گاز و برق انجام نداده اند.
بر اساس گزارش این مرکز اروپایی، فرانسه و اسپانیا که کمتر به گاز وابسته هستند، اقدامات جامع تری را در زمینه کاهش  مصرف انرژی با هدف قرار دادن بخش‌های عمومی و خصوصی از جمله خانوارها، صنایع و کسب و کارهای کوچک اجرا کرده‌اند.
اما اقدامات کشورهایی مانند اتریش، فنلاند، لوکزامبورگ، هلند، سوئد و کشورهای اروپای شرقی برای کاهش مصرف انرژی ضعیف بوده است.