معاون وزیر نفت اعلام کرد: افزایش ظرفیت تولید گاز در میادین دی و آغاردالان
معاون وزیر نفت اعلام کرد: افزایش ظرفیت تولید گاز در میادین دی و آغاردالان
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میادین "دی" و "آغاردالان" به حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در روز طی سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محسن خجسته‌ مهر سه‌شنبه ۲۵ بهمن در حاشیه بازدید از طرح توسعه پالایشگاه فراشبند در جمع خبرنگاران بیان کرد: حدود یک سوم از ذخایر گازی کشور توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از جمله زاگرس جنوبی، تولید می‌شود.

او ادامه داد: برنامه شرکت ملی نفت ایران در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزی از جمله استان فارس، افزایش تولید گاز به میزان ١٤٢ میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری ٣.٦ میلیارد دلار برای ١٣ میدان گازی و دو طرح فشارافزایی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به هدف از سفر خود به استان فارس و منطقه زاگرس جنوبی، خاطرنشان کرد: افزایش روز افزون مصارف گاز در بخش صنعتی، خوراک واحدهای پتروشیمی، واحدهای نیروگاهی، خانگی و تجاری و همچنین وجود چند طرح افزایش تولید گاز موجب شد تا از نزدیک به بررسی پروژه‌های آغار و دی و آخرین وضعیت پالایشگاه فراشبند بپردازیم.

خجسته مهر از آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میادین دی و آغار دالان به حدود روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب در سال آینده خبر داد و گفت: اکنون قادر خواهیم بود با توسعه تکمیلی میدان آغار و تولید ٥ میلیون مترمکعب از میدان دی، حدود ٢٥ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

او همچنین با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه فراشبند در حداکثر ظرفیت خود ٤٥ میلیون مترمکعب توانایی شیرین سازی و جداسازی دارد، اضافه کرد: برنامه ما برای افزایش ظرفیت پالایشگاه فراشبند از طریق توسعه فاز دوم به ارزش حدود ١٧٧ میلیون دلار است که در مجموع با تکمیل و اجرای فاز دوم توسعه این پالایشگاه، این ظرفیت از حدود ٤٥ میلیون مترمکعب به ٧٠ میلیون مترمکعب می‌رسد.

معاون وزیر نفت که معتقد است چشم انداز توسعه میادین گازی در شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت زاگرس جنوبی با اهمیت و قابل توجه است، ادامه داد: به عنوان مثال؛ امسال و در روزهای سرد زمستان موفق به تولید ٢٤٠ میلیون مترمکعب در روز شدیم که توان، جدیت و کوشش حداکثری همکاران در شرکت نفت مناطق مرکزی موجب تحقق این مهم شد.

خجسته مهر همچنین از تلاش نمایندگان استان فارس در راستای توسعه و رونق بخشی به این منطقه قدردانی کرد.

او یکی از موضوعات بسیار مهم و کلان را مبحث بهینه سازی و بهینه مصرف کردن عنوان و تاکید کرد: هم باید صنایع را بهینه سازی کنیم و هم جلوی اتلاف و هدر رفت انرژی در بخش صنایع، نیروگاهها، خانگی و تجاری را بگیریم که البته این کاری فرا دستگاهی و ملی است و همه ما باید تلاش کنیم تا با فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این مهم محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که اگر تلاش شود تنها ٢٥ میلیون مترمکعب در روز در فصل زمستان صرفه جویی کنیم، دچار قطعی گاز و محدود کردن فعالیت صنایع نخواهیم شد و این ذخایر خدادی در راستای توسعه و ایجاد اشتغال و هدایت خوراک مورد نیاز صنایع استفاده و یا بخشی از تولید گاز به صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص داده خواهد شد.

خجسته مهر به برنامه شرکت نفت ملی ایران تا ٨ سال آینده که رسیدن به تولید گاز از حدود یک میلیارد متر مکعب در روز به ١.٥ میلیارد مترمکعب در روز است هم اشاره و اظهار کرد: این مهم نیازمند حدود ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که به اهداف کمی در راستای حداکثر سازی ظرفیت تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم برسیم.

معاون وزیر نفت بیان کرد: در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه گذاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

خجسته مهر خاطرنشان کرد: همچنین سرمایه گذارانی در حال مطالعه این ١٣ میدان و ٢ طرح فشار افزایی هستند که با اتمام مطالعه به تدریج وارد مذاکرات قراردادی خواهیم شد.

مهندس مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز در حاشیه این بازدید بیان کرد: پس از ١٢ سال توفیقی حاصل شد که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بازدید ویژه‌ای داشته باشد.

حیدری با بیان اینکه خوشبختانه امسال شرکت متبوع بیش از تعهدات تکلیفی خود عمل کرد، گفت: همچنین معاون وزیر نفت بازدیدی از طرح‌های ضربتی و تولید و افزایش گاز مجموعه نفت مرکزی داشتند که امید است با توسعه میدان‌های دی و آغار در شهرستان فراشبند شاهد افزایش ظرفیت تولید گاز باشیم که این افزایش ظرفیت در فاز نخست به صورت زودهنگام از دو میدان دی و آغاز ٧ میلیون مترمکعب در سال ١٤٠٢ به مجموعه اضافه خواهد کرد و در فاز دوم و با تکمیل این دو میدان، مجموعا ٢٥ میلیون مترمکعب به تولید گاز زاگرس جنوبی در حیطه پالایشگاه فراشبند اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه نیاز به توسعه پالایشگاه فراشبند داریم، گفت: فاز دوم این مجموعه با ١٧٧ میلیون دلار سرمایه گذاری توسعه می‌یابد.

حیدری گفت: امیدوار هستیم که این طرح طی ماه‌های آینده تبدیل به قرارداد شود و این قرارداد قطعا گامی اساسی و مهم در رونق اقتصادی منطقه، افزایش تولید کشور و نهایتا افزایش اشتغال در شهرستان‌های قیر و کارزین، فیروزآباد و فراشبند خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: توسعه میدان دی، آغار و پالایشگاه فراشبند به صورت مجموعه‌ای کامل تعریف و طراحی شده است.