ناکامی دولت آمریکا برای توقف فروش نفت استراتژیک
ناکامی دولت آمریکا برای توقف فروش نفت استراتژیک
دولت بایدن، فروش ۲۶ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا که در سال‌های گذشته توسط کنگره تصویب شده بود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وزارت انرژی آمریکا پس از این که دولت طی سال میلادی گذشته، ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از این ذخایر برداشت کرده بود، قصد داشت فروش ۲۶ میلیون بشکه نفت در سال مالی ۲۰۲۳ را لغو کند اما این اقدام مستلزم موافقت کنگره بود.

با اعلام فروش ۲۶ میلیون بشکه نفت، ذخایر نفت استراتژیک آمریکا احتمالا به حدود ۳۷۲ میلیون بشکه می‌رسد که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۸۳ است.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد پیشنهادهای خرید در ۲۸ فوریه دریافت می‌شود و نفت خریداری شده در فاصله اول آوریل تا ۳۰ ژوئن، تحویل داده خواهد شد.

دولت آمریکا سال گذشته در پی آغاز جنگ در اوکراین که افزایش چشمگیر قیمت سوخت را به دنبال داشت، ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک فروخت تا مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد برای پر کردن مجدد این ذخایر در بلندمدت، یک راهبرد سه مرحله‌ای را پیاده می‌کند که شامل خرید مجدد از طریق فروش اضطراری و بازگرداندن ۲۵ میلیون بشکه نفت این ذخایر از مبادلات قبلی و همکاری با کنگره برای اجتناب از فروش غیرضروری بی‌ارتباط با اختلالات عرضه خواهد بود تا این حجم نفت استراتژیک را حفظ کند.

این وزارتخانه ماه گذشته نخستین پیشنهادهای شرکت‌های نفتی برای فروش سه میلیون بشکه نفت به این ذخایر را رد و اعلام کرد تنها زمانی این پیشنهادها را قبول می‌کند که نفت به قیمت مشخصی برسد تا معامله خوبی برای مالیات دهندگان باشد. دولت آمریکا به دنبال خرید نفت در قیمت پایین ۷۰ دلار در هر بشکه است.

اما قیمت نفت آمریکا، به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تحریم‌های غربی علیه روسیه و پس از تصمیم روسیه برای کاهش تولید به میزان حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز، به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

منابع آمریکایی اظهار کرده‌اند تحویل نخستین محموله نفت به ذخایر نفت استراتژیک احتمالا تا بعد از سال مالی ۲۰۲۳ آغاز نخواهد شد.

وزارت انرژی آمریکا انتظار دارد شرکت‌ها، ۳.۱ میلیون بشکه نفت از مبادلات قبلی یا قرض کوتاه مدتی نفت که برای کمک به رفع کمبود عرضه داده شده بود را امسال و ۲۲ میلیون بشکه نفت را در سال ۲۰۲۴ به ذخایر اضطراری برگردانند.

بر اساس گزارش رویترز، کنگره آمریکا سال گذشته فروش حدود ۱۴۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک که قرار بود از سال مالی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ انجام شود را پس از پیشنهاد وزارت انرژی برای متوقف کردن این فروش، لغو کرد.

منبع: ایسنا