ایران در جمع 20 کشور صاحب نیروگاه برقابی/ چینی‌ها بیشترین برق را از آب می گیرند
ایران در جمع 20 کشور صاحب نیروگاه برقابی/ چینی‌ها بیشترین برق را از آب می گیرند
بر اساس اعلام انجمن جهانی سدسازی ایران با ظرفیت 12.2 هزار مگاوات نیروگاه برقابی در بین 20 کشور برتر دنیا در این حوزه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بر اساس به روزترین آمار نیروگاه‌های برق در دنیا که توسط انجمن جهانی سدسازی (ICOLD) منتشر شده است، 1360 هزار مگاوات از ظرفیت منصوبه تولید برق در دنیا در سازه سدها واقع شده و نسبت به تولید برق پاک و بدون آلودگی اقدام می‌کند.

در فهرست 20 کشور برتر جهان در حوزه ظرفیت نیروگاه‌های برقابی، چین با ظرفیت 391 هزار مگاواتی در صدر قرار دارد. رتبه دوم به برزیل با 109.4 هزار مگاوات نیروگاه برقابی تعلق گرفته است. ایالات متحده آمریکا با ظرفیت 101.9 هزار مگاوات در جایگاه سوم قرار گرفته است.

پس از آمریکا کشورهای کانادا، روسیه، هند و ژاپن با ظرفیت 82.3، 55.7، 51.4 و 49.6 هزار مگاوات در رتبه‌های چهارم تا هفتم قرار دارد.

*ایران در بین 20 کشور برتر نیروگاه‌های برقابی

بر اساس این فهرست، ایران با ظرفیت 12.2 هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر در بین 20 کشور برتر جهان در این بخش قرار دارد و در این فهرست رتبه 19 را به خود اختصاص داده است. بر اساس این آمار 13.5 درصد از برق کشور از این طریق تامین می‌شود.

به گزارش فارس، فناوری ساخت نیروگاه‌های برقابی در اختیار ایران قرار دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با اتکا به توان دانشمندان حوزه آب و برق زمینه بومی‌سازی این فناوری را مهیا کردند.

بر اساس گزارشات بین‌المللی، توربین‌های برقابی ایرانی با بزرگترین شرکت‌های سازنده در این حوزه از جمله زیمنس آلمان و جنرال الکتریک آمریکا توان رقابت دارد.

منبع: فارس