فاز اول تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده است
فاز اول تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده است
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:فاز اول تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی این واحدها به منظور تولید برق پایدار و مطمئن در پیک تابستان سال آینده آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» همایون حائری در جریان بازدید از روند تعمیرات واحدهای نیروگاه بندرعباس با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز 73 هزار مگاوات عبور کرده است، افزود: در حال حاضر حدود 82 درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در اختیار واحدهای تولید برق حرارتی است؛ از این رو آمادگی این واحدها برای تولید پایدار در روزهای اوج بار از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه برای تامین برق پایدار تابستان سال آینده حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از 50 هزار مگاوات از این برنامه آغاز شده است که امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده تمامی واحدهای نیروگاهی را برای تامین برق پایدار روزهای اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.
حائری با اشاره به قدمت 40 ساله نیروگاه بندرعباس بر لزوم نوسازی و بومی‌سازی سریع‌تر قطعات این مجموعه تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی و نیمه اساسی واحدها توسط متخصصان داخلی و بومی این نیروگاه انجام و خروج‌های اضطراری به حداقل رسیده است، امیدواریم شاهد تولید برق پایدار این نیروگاه در پیک تابستان سال آینده باشیم.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور وزارت نیرو قرار دارد، گفت: تمامی شرکت‌های مادرتخصصی ملزم به استفاده از این توانمندی در جهت بالا بردن ظرفیت تولید خود هستند. نمونه بارز آن نیز واحد ۳۲۰ مگاواتی شماره چهار بخار این نیروگاه است که تعمیرات آن به طورکامل و براساس تکنولوژی و توان داخل انجام می‌شود.
داریوش محمودی، مدیرعامل نیروگاه بندرعباس نیز در این بازدید گفت: با توجه به اینکه نیروگاه بندرعباس به عنوان مهم‌ترین نیروگاه جنوب‌شرق، نقش مهمی در تولید انرژی و پایداری شبکه برق کشور دارد و هم‌چنین اهمیت در مدار بودن واحدها، پرسنل تلاشگر این شرکت همواره و به طور شبانه‌روزی با ایجاد کمترین محدودیت عملیات تولید برق را با موفقیت به انجام رسانده و تعمیرات نیز طبق برنامه زمان‌بندی شده به طور مستمر ادامه دارد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس خاطرنشان کرد: باتوجه به پیشرفت ۴۰ درصدی تعمیرات در واحد چهار بخار، هم اکنون سه واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی و در بخش واحدهای گازی، واحد  G۱۲ و واحد  G۱۱ نیز در مدار تولید قرار دارد و پیش بینی می‌شود تعمیرات اساسی واحد چهار با تخصیص اعتبارات لازم به اتمام رسیده و واحد با توان کامل مهیای پیک تابستان ۱۴۰۲ باشد.