اعتبارات قیر برای مقابله با فساد در سال آینده نقدی می شود
اعتبارات قیر برای مقابله با فساد در سال آینده نقدی می شود
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از نقدی شدن اعتبارات قیر برای مقابله با فساد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با این تصمیم چک قیر جایگزین حواله قیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»هادی بیگی‌نژاد هدف از این کار را مقابله با فساد در ماجرای حواله قیر رایگان دانست و افزود: با توجه به گزارش‌های نهادهای نظارتی و امنیتی از خسارت‌های موجود در حواله قیر، تصمیم دولت بر این شد تا در بودجه سال ۱۴۰۲ چک قیر جایگزین حواله شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: با این تصمیم در سال آینده دیگر به هیچ دستگاهی حواله قیر رایگان داده نمی‌شود بلکه به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود و وجوه دریافتی در قالب چک در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌گیرد و این اعتبار فقط هم باید در موردی که مشخص شده به مصرف برسد.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: در ماجرای حواله قیر رایگان کار به این صورت بود که بعضی از دستگاه‌ها حواله قیر را می‌فروختند و با وجوه دریافتی قیر با کیفیت پایین‌تر و قیمت ارزان‌تر می‌خریدند و در پروژه‌ها به مصرف می‌رساندند.

وی افزود: علاوه بر این بعضی از دستگاه‌ها حواله قیر رایگان را فروخته و وجوه آن را تحت عنوان مطالبات‌شان از دولت به حساب خود واریز کرده و یا در محل‌های دیگری به مصرف می‌رساندند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه و در صورت تصویب نهایی در مجلس، سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر دستگاههای اجرایی در نظر گرفته شد که ۴۸ درصد از آن به وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد بنیاد مسکن ، ۵ درصد به آموزش و پرورش و دانشگاه ها ، ۱۷ درصد به وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها، ۷ درصد بسیج سازندگی، ۲ درصد وزارت جهاد کشاورزی و یک درصد هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل خواهد شد.

منبع: ایرنا