مبلغ توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۲ جوابگوی خرید ۱۰۰ اتوبوس در کل کشور است!
مبلغ توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۲ جوابگوی خرید ۱۰۰ اتوبوس در کل کشور است!
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه سال ۱۴۰۲ دارای یک ردیف بودجه شده است اما مقدار آن تنها ۸۴۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ تنها می‌توان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را در کل کشور خریداری کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»داریوش گل‌علیزاده، در رابطه با تخصیص ردیف بودجه اختصاصی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در بودجه سال 1402 اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه سال 1402 دارای یک ردیف بودجه شده است اما مقدار آن تنها 840 میلیارد تومان است که با این مبلغ تنها می‌توان 100 دستگاه اتوبوس را در کل کشور خریداری کرد.

وی ادامه داد: شورای اقتصاد هم گفته است که توسعه و نوسازی از  می‌تواند بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع رقابت‌پذیر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود؛ البته وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز در تلاش هستند تا برای کلانشهرها تاکسی، اتوبوس و ون خریداری کنند اما این اقدامات نیز کافی نیست چرا که بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ما فرسوده است. به عنوان مثال در شهر تهران بیش از 80 درصداتوبوس‌ها فرسوده هستند.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اگر سیاست‌گذاری درستی ایجاد شود، بخش خصوصی می‌تواند در نوسازی حمل و نقل عمومی، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سرمایه‌گذاری کند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً نتیجه آن را در بهبود کیفیت هوا خواهیم دید.

منبع: تسنیم