سقوط صادرات بنزین چینی به پایین‌ترین رکورد ۸ ساله
سقوط صادرات بنزین چینی به پایین‌ترین رکورد ۸ ساله
صادرات بنزین چین تحت تاثیر بهبود تقاضا پس از خروج این کشور از قرنطینه های کووید، در فوریه برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین ترین رکورد هشت سال اخیر رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»پالایشگاه های چین در پی بهبود تقاضای داخلی، صادرات سوخت را در ژانویه کاهش دادند. صادرات کمتر بنزین از چین، احتمالا باعث محدود شدن عرضه در بازار منطقه ای در آستانه فصل رانندگی تابستان در کشورهای نیمکره شمالی شده و حاشیه سود پالایش سوخت در آسیا را بالاتر می برد، زیرا خریداران حاضرند برای خرید محموله ها، پول بیشتری پرداخت کنند.

طبق گزارش دو شرکت مشاوره و دو منبع بازرگانی چینی، صادرات بنزین چین در فوریه، به ۲۸۵ هزار تا ۳۶۰ هزار تن رسید که در مقایسه با ۸۴۰ هزار تن در ژانویه، کاهش داشت.

آمار مذکور، پایین ترین رکورد از زمان صادرات ۲۲۴ هزار تن در فوریه سال ۲۰۱۵ محسوب می شود.

با بهبود ترافیک جاده ای در شهرهای بزرگ چین و رکوردشکنی سفرهایی که در ایام تعطیلات سال نوی قمری انجام شد، میزان صادرات سوخت کاهش پیدا کرده است.

به گفته اِما لی، تحلیلگر بازار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، ترافیک عادی بود و هیچ محدودیتی وجود نداشت، از این رو، میزان مصرف بنزین در فصل تعطیلات سال نوی چینی، بالا رفت. موجودی ذخایر سوخت پس از فصل تعطیلات احتمالا کاهش پیدا کرده و میزان صادرات را محدود کرده است.

طبق برآورد معامله گران مقیم سنگاپور، صادرات سوخت جت چین که از طریق دریا حمل می شود، احتمالا در فوریه به ۴۰۰ هزار تن در مقایسه با ۵۰۰ هزار تن در ژانویه، کاهش پیدا کرده است.

با عبور آمار هفتگی مسافران هوایی از مرز ۱۰ میلیون نفر در اواخر ژانویه که بالاترین رکورد در ۱۰ ماه گذشته به شمار می رود، تقاضای داخلی برای سوخت افزایش پیدا کرده است.

بنا بر اطلاعات شرکت ارائه آمار پرواز “واری فلایت”، شمار مسافران هوایی داخلی چین هفته گذشته به ۸۶ درصد سطح پیش از پاندمی کووید رسید.

با این حال، ازسرگیری پروازهای بین المللی، تقاضا برای سوخت گیری مجدد در فرودگاه‌های چین را افزایش خواهد داد که به عنوان صادرات حساب می شود و بر اساس برآورد شرکت مشاوره جی ال سی، صادرات سوخت جت را از ۱.۲ میلیون تن در ژانویه، به ۱.۸۳ میلیون تن در فوریه خواهد رساند.

در این بین، شرکت تحقیقاتی “وود مک کنزی” انتظار دارد با تقاضای فصلی کم فروغ بخش صنعتی و حمل و نقل سنگین، صادرات دیزل روسیه بالای دو میلیون تن خواهد بود و مجموع صادرات دیزل، بنزین و سوخت جت را در فوریه، به ۳.۹ تا ۴.۱۵ میلیون تن می رسد که مشابه آمار ژانویه خواهد بود.

تقاضای زمستانی ضعیف چین برای دیزل، باعث محدود شدن ذخیره سازی شده و پالایشگاه‌های چینی را تشویق کرده است سوخت را به بازارهای خارجی عرضه کنند که حاشیه سود بهتری دارد.

بر اساس گزارش رویترز، حاشیه سود دیزل در بازار آسیا که ماه گذشته با وجود چشم انداز تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمت برای صادرات سوخت روسیه، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده بود، تحت تاثیر حجم بالای صادرات چین، ضعیف مانده است.

منبع:ایسنا