احیای تالاب بندعلی‌خان پس از ۱۳ سال/افتتاح سه طرح عمرانی و خدماتی در مناطق عشایری استان تهران
احیای تالاب بندعلی‌خان پس از ۱۳ سال/افتتاح سه طرح عمرانی و خدماتی در مناطق عشایری استان تهران
مدیر امور عشایر استان تهران از احیای تالاب بندعلی‌خان پس از ۱۳ سال خبر داد و گفت: عملیات احداث و لایروبی کانال انتقال آب به مراتع عشایری سیاه کوه برای احیای مراتع و تالاب بندعلی‌خان شهرستان ورامین اجرا شد که در نتیجه این اقدام ۲۲۰ خانوار عشایری از مواهب این تالاب بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»فرشید ذبیحی اظهارداشت: سه طرح عمرانی و خدماتی در ایام دهه فجر در مناطق عشایری این استان افتتاح شد که حدود ۴۰۰ خانوار از خدمات این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

وی افزود: یکی از مهمترین طرح‌های خدماتی و عمرانی حوزه عشایری در موضوع تالاب بندعلی‌خان شهرستان ورامین بود که با اعتباری حدود هفت میلیارد ریال به وسعت پنج کیلومتر اجرایی و عملیاتی و این تالاب پس از ۱۳ سال احیا شد.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: لایروبی و مرمت قنات حاجی آباد شهرستان ملارد طرح دیگری است که با اعتباری حدود یک میلیارد ریال در ایام دهه فجر افتتاح و حدود ۱۰۰ خانوار از خدمات این طرح بهره‌مند شدند.

به گفته وی، لایروبی و مرمت قنات منطقه تماشا در شهرستان پردیس طرح دیگری است که با اعتباری حدود ۶ میلیارد ریال افتتاح و ۲۵ خانوار عشایری از خدمات این طرح بهره‌مند شدند.

ذبیحی با اشاره به جشنواره‌های عشایری در مناطق استان تهران گفت: این جشنواره‌ها با حضور پرشور جامعه تولیدکننده عشایر در حال برگزاری است و علاوه بر اجرای ویژه برنامه‌های محلی عشایر با پخت نان، آش و دوغ محلی و سایر محصولات از شرکت کنندگان پذیرایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایر استان تهران در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کردند، افزود: این جامعه تولیدکننده در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن با لباس محلی و برپایی سیاه چادرهای عشایری حضوری پرشور دارند و در تهران و سایر شهرستان ها در کنار دیگر اقشار جامعه هستند.

۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز به شمار می‌آیند.

منبع: ایرنا