قزاقستان صادرات بنزین و گازوئیل را ممنوع کرد
قزاقستان صادرات بنزین و گازوئیل را ممنوع کرد
قزاقستان صادرات سوخت را به مدت ۴ ماه و با هدف اطمینان از عرضه کافی سوخت در داخل و جلوگیری از کمبود آن ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، وزیر دارایی قزاقستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات سوخت به مدت 4 ماه متوقف می‌شود و این ممنوعیت تمام راه‌های صادرات را در بر می‌گیرد..

 کمیته درآمد دولتی در وزارت دارایی قزاقستان در هشتم فوریه اعلام کرد صادرات بنزین و گازوئیل و انواع خاصی از سایر محصولات نفتی ممنوع می‌شود. این ممنوعیت 10 روز پس‌از این اطلاعیه اجرایی خواهد شد.

 وزارت دارایی قزاقستان به تمام کسانی که در تجارت خارجی مشارکت دارند، از شرکت‌های حمل سوخت تا نمایندگان گمرک اعلام کرد باید از این قانون تبعیت کنند. هدف از این ممنوعیت اطمینان از عرضه کافی سوخت در داخل و جلوگیری از کمبود آن است.

قزاقستان این ممنوعیت چند روز پس‌از آن اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوخت روسیه و طرح سقف قیمت بر گازوئیل و سایر محصولات نفتی این کشور در پنجم فوریه اجرایی شد.

 اتحادیه اروپا 100 دلار در هر بشکه را برای سقف قیمت گازوئیل در نظر گرفته است. یعنی خریداران گازوئیل از روسیه در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید یا از این سقف قیمت پیروی کنند و گازوئیل این کشور را کم‌تر از 100 دلار در هر بشکه بخرند و یا خدمات مالی و بیمه شرکت‌های غربی را برای این محموله‌ها از دست می‌دهند.

 اروپا به نوبه خود واردات سوخت از خاورمیانه و آمریکا را در آستانه اجرایی شدن ممنوعیت‌ها افزایش داد، اما قبل‌از آن هنوز هم بزرگ‌ترین واردکننده گازوئیل از روسیه بود.

 دراین‌بین، روسیه حتی قبل‌از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، بیشتر صادرات سوخت خود را به آسیا و خاورمیانه تغییر مسیر داده بود.

منبع:تسنیم