تحریم‌های روسیه بازار نفت خاکستری ایجاد کرد
تحریم‌های روسیه بازار نفت خاکستری ایجاد کرد
مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال انرژیز در اظهاراتی گفت: تحریم‌های غربی علیه روسیه، یک بازار نفت موازی ایجاد کرده است.

به گزارش«نبض انرژی» پاتریک پویانه، مدیرعامل “توتال انرژیز” پس از انتشار گزارش مالی این غول نفتی فرانسوی، به خبرنگاران گفت: ما یک بازار نفت جهانی داشتیم که نسبتا شفاف و کارآمد بود. من هدف سیاسی را درک می‌کنم اما تصور نمی‌کنم عواقب آن را به طور کامل تمجید کنیم. وی با بیان این که روسیه بدون شک قادر به فروش فرآورده‌های خود در جای دیگری بوده است، افزود: با همه این ممنوعیت‌ها، دیگر یک بازار نفت واحد وجود ندارد و یک بازار خاکستری برای نفت ایجاد شده است.

پویانه گفت: سلاحی که روسیه دارد، کاهش حجم عرضه و افزایش قیمت‌هاست.

برخلاف شرکت‌هایی نظیر بریتیش پترولیوم و شل، شرکت “توتال انرژیز”، بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در روسیه شامل پروژه یامال که گاز طبیعی مایع در منطقه آرکتیک روسیه تولید می‌کند را حفظ کرده است.

پویانه اظهار کرد: این قرارداد در مقطع فعلی مفید است و ما تنها کسی نیستیم که در یامال قرارداد داریم و شرکت‌های اروپایی دیگر هم هستند.

غول نفتی فرانسوی “توتال انرژیز” روز چهارشنبه سود ۳۶.۲ میلیارد دلار برای کل سال ۲۰۲۲ را گزارش کرد که دو برابر سود سال ۲۰۲۱ بود. این افزایش سود، مرهون افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی پس از حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین بود. این گروه ۱۴.۸ میلیارد دلار ضرر و زیان مربوط به دارایی‌های روسی خود در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد که شامل ۴.۱ میلیارد دلار ضرر مربوط به سهم ۱۹.۴ درصدی در گروه روسی نواتک بود. با این حال، توتال همچنان ۱.۴۸ میلیارد دلار جریان نقدی از فعالیت‌های روسی خود در طول سال ۲۰۲۲ دریافت کرد که شامل ۷۳۲ میلیون دلار در سه ماهه چهارم بود. سرمایه‌ای که توتال در روسیه بکار گرفته است، تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۲.۸۷ میلیارد دلار رسید.

تحریم‌های غربی علیه روسیه، درآمدهای نفتی این کشور را کاهش داده و ده‌ها میلیارد دلار را نصیب شرکت‌های کشتیرانی و پالایش کرده است. دستکم ۲۰ منبع بازرگانی و بانکی به رویترز گفتند: اکثر برندگان تحریم‌ها، در چین، هند، یونان و امارات متحده عربی مستقر هستند و شرکت‌های روسی در تعداد انگشت شماری از آنها سهم دارند.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل توتال همچنین اظهار کرد: مذاکرات با بغداد در خصوص پروژه‌های انرژی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار ادامه دارد.

منبع:ایسنا