مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه رویکرد سازمان محیط زیست بر اصل حفاظت مشارکتی است یعنی مردم در حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت شریک شوند و پای کار بیایند، گفت: در محیط زیست وظیفه ما در قبال حیات وحش حفظ گونه‌های جانوری در زیستگاه اصلی آن و با مشارکت مردم است.

به گزارش«نبض انرژی»غلامرضا ابدالی شامگاه چهارشنبه ۱۹ بهمن در آیین افتتاح دومین کلینک حیات وحش مازندران در چالوس با بیان اینکه در کشور گونه‌های مختلف جانوری وجود دارد، اظهار کرد: گستره جغرافیایی کشور پذیرای ۵۳۵ گونه پرنده، ۱۹۷ گونه پستاندار، ۲۲۱ گونه خزنده، ۱۶۰ گونه آبزی آب‌های داخلی و ۷۱۰ آبزیان آب‌های ساحلی و آب‌های شور است.

وی با اشاره به اینکه این گستره با وجود همه انتقاداتی که در امر حفاظت داریم اما آخرین پناهگاه گونه‌های بسیار ارزشمندی است، افزود: این گستره پناهگاه آخرین یوزپلنگ، آخرین پناهگاه گورخر و بسیاری دیگر است که نشان دهنده این است که زیستگاه‌های ما هنوز قابلیت آن‌را دارد و این نعمتی است که خداوند به ما ارزانی داشته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه باید از این گونه‌ها طوری محافظت کنیم که شرمنده نسل‌های آینده نشویم، تصریح کرد: ما با این حفاظت می‌توانیم شکرگزار این نعمت‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست، گفت: هیچ موجودی عبث و بیهوده آفریده نشده است و اساس هستی و خلقت بر اساس یک میزان بوده؛ مجموعه حیات وحش نیز جزئی از این هستی است. در حال حاضر بسیاری از ذخایر و امنیت غذایی ما حاصل گونه‌هایی است که از دل حیات وحش گرفته‌ایم و اهلی شده است.

این مسئول افزود: محیط زیست متعلق به همه است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری محیط زیست یک مسئله تجملاتی نیست و وابسته به جناح خاص هم نیست.

ابدالی با اشاره به اینکه طبق سخنان رئیس جمهوری، توسعه فرع بر محیط زیست است، خاطرنشان کرد: اصل پنجاه قانون اساسی به این اشاره دارد که حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار در طول تاریخ چهارگونه را به طبیعت معرفی کردیم، یادآور شد: در این راستا انتقال گورخر از کرمان، رهاسازی آهوی دشت مغان و دو گونه دیگر نیز به همین ترتیب در جهت حفظ گونه‌ها و محیط زیست انجام شد.

این مسئول اضافه کرد: باید نیم نگاهی به تکثیر داشت تا این گونه‌ها حفظ شوند و زاد و ولد در اسارت یوزپلنگ آسیایی که منجربه تولد پیروز شد در این راستا صورت گرفت.

ابدالی گفت: بنا داریم برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات حیات وحش در پنج نقطه کشور کلینیک‌های منطقه‌ای ایجاد کنیم و مراکز استان‌ها نیز به فراخور، هر کدام یک کلینیک داشته باشند.