خودکفایی صنعت برق در ساخت تجهیزات تخصصی/ تولید بیش از 60 درصد برق توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی
خودکفایی صنعت برق در ساخت تجهیزات تخصصی/ تولید بیش از 60 درصد برق توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی
سخنگوی صنعت برق گفت: برق رسانی به روستاهای کشور از 4 درصد در ابتدای انقلاب، به 99.7 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: با مقایسه وضعیت برق رسانی به روستاهای کشور در قبل و بعد از انقلاب، می‌توان به رشد صنعت برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی پی برد؛ چرا که در ابتدای انقلاب تنها 4 درصد از روستاها برق داشتند، اما در حال حاضر این آمار به 99.7 درصد رسیده که پوشش بسیار وسیعی است و نشانه گسترش وسیع شبکه‌های برق کشور به صورت مویرگی در تمام نقاط ایران است.

رجبی مشهدی در خصوص توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور بیان کرد: در بخش نیروگاهی در ابتدای انقلاب 7هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشت که در حال حاضر این عدد به بیش از 90 هزار مگاوات رسیده و امیدواریم با برنامه‌های تدوین شده برای افزودن 30 هزار مگاوات به این ظرفیت، در دولت سیزدهم به رکوردهای قابل توجهی دست یابیم. همچنین پس از انقلاب، یک نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت هزار مگاوات وارد مدار شد که زمستان امسال نیز در مدار تولید بود و از آنجایی که این نوع نیروگاه‌ها نیاز به سوخت فسیلی ندارند، بسیار به تامین برق شبکه کمک کرد. برنامه توسعه این نیروگاه‌ها نیز به این شکل است که 2 هزار مگاوات دیگر توسط سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌های پیش رو وارد مدار خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به یکی از دستاوردهای مهم صنعت برق پس از انقلاب گفت: در تابستان امسال توانستیم با همکاری بسیار خوب هموطنان در کاهش مصرف و اجرای یکصد برنامه عملیاتی، برق صنایع را به خوبی تامین کرده و یکی از شاخص های خیره کننده ای که امسال به دست آوردیم، افزایش 15 درصدی برق رسانی به صنایع کشور نسبت به سال گذشته در دوره اوج بار بود.

وی در خصوص ساخت تجهیزات بومی اظهار داشت: توانمندی های ساخت تجهیزات در داخل کشور به گونه ای رقم خورده که می توان گفت خودکفا هستیم و صنعت برق استقلال لازم برای تامین برق کشور را دارد. در ابتدای انقلاب چه در حوزه تجهیزات نیروگاهی چه در حوزه شبکه های برق، وابستگی 100درصدی به سایر کشورها داشتیم اما امروز حدود 95درصد از تجهیزات مورد نیاز، داخل کشور ساخته می شود به طوری که حتی صادر کننده تجهیزات در منطقه و خارج از منطقه نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در تشریح جایگاه کنونی صنعت برق ایران در منطقه و جهان بیان کرد: به لحاظ ظرفیت تولید نیروگاهی و شبکه‌های برق، در منطقه اول و در جهان چهاردهم هستیم. همچنین با 7 کشور هم مرز خاکی، تبادل انرژی داریم اما در زمینه صادرات، تامین برق مورد نیاز مشترکان داخل کشور در اولویت است به طوری که در زمستان امسال، بیشتر از صادرات، واردات داشتیم اما در دوره هایی نیز ظرفیت شبکه برق کشور به گونه ای است که می توان برق را صادر کرد. امیدواریم که با برنامه های درنظر گرفته شده، بتوانیم شبکه برق کشور را گسترده تر کنیم و به هاب منطقه ای انرژی در منطقه تبدیل شویم.

رجبی مشهدی در خصوص پایداری شبکه سراسری گفت: باعث خرسندی است که اعلام کنم حدود 20 سال است در ایران خاموشی گسترده رخ نداده در حالی که در سال های اخیر، در کشورهای منطقه و کشورهای غربی شاهد فروپاشی گسترده شبکه های برق بوده ایم. گفتنی است پس از فروپاشی، بازگرداندن شبکه برق کاری بسیار زمان بر و دشوار  است و حداقل بین 1 تا 4 روز زمان لازم دارد.

وی افزود: می‌توان اذعان داشت که پایداری شبکه برق در ایران، حاصل تلاش نیروی انسانی متخصص و نخبه فعال در صنعت برق است که طراحی این شبکه را در دست دارد و سیستم های حفاظتی را طوری طراحی کرده که این شبکه توانسته پیوستگی خود را حفظ کند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تابستان امسال دو رکورد مهم در کارنامه صنعت برق ثبت شد. یکی موضوع افزایش ظرفیت تولید برق که حدود 6هزار مگاوات به شبکه برق کشور افزوده شد و توانستیم تابستان را بدون خاموشی و با برق رسانی بیشتر به صنایع پشت سر بگذاریم که اقدامی بی نظیر برای صنعت برق کشور محسوب می شود. موضوع دوم، رکوردی بود که در بخش صنعت کشور رقم خورد. یکی از صنایع در استان سمنان نسبت به ساخت نیروگاه در مدت زمان 6تا7ماه اقدام کرد که این اقدام معمولا 18 ماه به طول می انجامد.

وی در تبیین نقش بخش خصوصی در صنعت برق گفت: 60 درصد از تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می شود و 40 درصد از تولید در اختیار دولت است. پس از این نیز در نیروگاه‌های جدید، سهم نیروگاه‌های خصوصی خیلی بیشتر از دولتی خواهد بود و از نیروگاه‌های دولتی فقط برای مناطقی که امکان بردن نیروگاه وجود ندارد استفاده خواهیم کرد. همچنین هدف گذاری شده که مشارکت بخش خصوصی پس از این نیز افزایش یابد. این هدف از گذشته با راه اندازی بورس انرژی و مبادله برق بین فروشندگان و مصرف کنندگان بزرگ برق دنبال شده و به تازگی با اقداماتی که صورت گرفته، رشد بسیار خوبی نیز داشته است.

رجبی مشهدی در پایان این گفت‌وگو به اجرای موفق طرح تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص تعرفه‌های برق برای تابستان امسال، بر اساس قانون دو مسیر پیش‌بینی شد، اول اینکه مشترکانی که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده بودند، تشویق شدند به طوری که امسال هزار و 350 میلیارد تومان مجموع پاداش قبوض این دسته از مشترکان بود. در واقع حدود 40 درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و از هر 3 قبض مشمول پاداش یک قبض رایگان و حتی بستانکار شد. در خصوص پرمصرف‌ها نیز تعرفه این گروه به صورت پلکانی افزایشی محاسبه شد که به این گروه توصیه می‌کنیم تا تابستان سال آینده، مصرف خود را کاهش داده و به صورت متعارف مصرف برق داشته باشند تا بتوانیم برق را به مصارف صنایع و بخش‌های مولد کشور برسانیم.