جزئیات برنامه دولت برای پوشش 100 درصدی برق در کشور/ 19 هزار خانواده عشایری سامانه برق خورشیدی‌ دارند
جزئیات برنامه دولت برای پوشش 100 درصدی برق در کشور/ 19 هزار خانواده عشایری سامانه برق خورشیدی‌ دارند
معاون مجری طرح برق عشایری شرکت توانیر گفت: طی مدت زمان اجرای طرح تاکنون 19 هزار صفحه خورشیدی قابل حمل به 19 هزار خانواده عشایر تحویل شده است و این روند در سال آتی نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محسن جزینی، با اشاره به طرح دولت سیزدهم برای 100 درصد کردن پوشش انرژی برق در سطح کشور، اظهار داشت: از سال 1400 برنامه‌ریزی شد تا برای عشایر کوچ‌رو که دسترسی به برق ندارند، از طریق سامانه‌های قابل حمل خورشیدی برق تامین شود.

معاون مجری طرح برق عشایری شرکت توانیر گفت: تامین نیاز انرژی عشایر از طریق سامانه‌های قابل حمل تجدیدپذیر خورشیدی امکان‌پذیر است و برنامه تحویل این سامانه‌های خورشیدی با تکیه بر توان داخل در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: بر اساس توان داخل تولید صفحه‌های خورشیدی قابل حمل، برنامه‌ریزی کردیم تا سالانه 10 هزار خانواده عشایر کوچ‌رو به 10 هزار صفحه خورشیدی قابل حمل مجهز شوند.

جزینی در بیان عملکرد تامین برق عشایر کوچ‌رو گفت: طی مدت زمان اجرای طرح تاکنون 19 هزار صفحه خورشیدی قابل حمل به 19 هزار خانواده عشایر تحویل شده است و این روند در سال آتی نیز ادامه دارد.

* برنامه 5 ساله برای تامین برق عشایر کوچ‌رو

این مقام مسئول گفت: به طور کلی 50 الی 60 هزار عشایر کوچ‌رو در کشور داریم و برنامه‌ داریم طی 5 سال همه عشایر کوچ‌رو کشور را به انرژی برق مجهز کنیم.

وی ادامه داد: سامانه‌های قابل حمل خورشیدی از صفحه خورشیدی 100 وات تشکیل شده و یک سامانه نیز برق DC را در اختیار عشایر قرار می‌دهد و لامپ روشنایی نیز داریم که مجموعا کمتر از 20 کیلو وزن دارد.

جزینی گفت: هزینه این سامانه‌ها 10 تا 15 میلیون تومان است و 90 درصد هزینه این سامانه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول گفت: برنامه تامین برق عشایر کوچ‌رو گامی است که پوشش برق در سطح کشور را به 100 درصد می‌رساند.

منبع: فارس