ایران جزو 5 کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی در جهان
ایران جزو 5 کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی در جهان
تلاش متخصصان داخلی کشورمان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده است تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از 95 درصد قطعات مورد نیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  صنعت برق یکی از صنایع زیربنایی و مادر محسوب شده و نقش بی‌بدیلی در توسعه سایر صنایع و رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند. در ایران به دلیل ساختار و سبد انرژی کشور عمده برق کشور از طریق منابع فسیلی تامین می‌شود و نرخ تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی همواره نقش تاثیرگذاری در تامین برق مطمئن کشور به ویژه در روزهای پیک مصرف ایفا می‌کند.
نگاهی به روند توسعه نیروگاه‌های حرارتی در کشور نشان می‌دهد که ظرفیت منصوبه این واحدها در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد 16 برابری به 73 هزار و 695 مگاوات رسیده است که این میزان افزایش ظرفیت نیروگاهی موجب شده است تا ایران در میان 10 کشور برتر دارنده نیروگاه‌های حرارتی جهان قرار بگیرد.
در حال حاضر 612 واحد تولید برق حرارتی در 134 نیروگاه وظیفه تولید 92 درصد برق مورد نیاز کشور را بر عهده دارند و میزان تولید انرژی سالانه این واحدها نیز با رشد 35 برابری نسبت به ابتدای انقلاب به بیش از 350 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.
با توجه به اهمیت تولید برق پایدار نیروگاه‌های حرارتی، تلاش متخصصان ایرانی در طی این سال‌ها موجب شده است تا کشوری که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کوچک‌ترین اجزای مورد نیاز صنعت نیروگاهی خود را از خارج کشور تامین می‌کرد، امروز در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار بگیرد.
پیش از این دانش و فناوری ساخت قطعات نیروگاهی در انحصار کشور‌‌‌های آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوئیس و ژاپن بود که اکنون با همت و تلاش جوانان این مرز و بوم، ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی نیز پیوسته است.
در حال حاضر 95 درصد قطعات نیروگاهی بومی‌سازی شده و تنها در طی پنج سال اخیر بیش از 724 هزار قطعه نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ساخته و در نیروگاه‌های تولید برق مورد استفاده قرار گرفته است.
راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشورمان نیز نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 1.5 برابر افزایش یافته است و از این حیث نیروگاه‌های ایران پس از کشورهایی همچون ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی با راندمان ۳۹.۲ درصد در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.
طبق آمار جهانی کشورهای کانادا با راندمان۳۸.۱ درصد، آلمان با راندمان ۳۷.۵ درصد، چین با راندمان ۳۵.۶ درصد، هند با راندمان ۳۵.۶ درصد، آفریقای جنوبی با راندمان ۳۴.۷ درصد، اندونزی با راندمان ۳۴.۵ درصد، استرالیا با راندمان ۳۴ درصد، امارات متحده عربی با راندمان ۳۳.۹ درصد، عربستان با راندمان ۳۲.۲ درصد، فرانسه با راندمان ۳۱.۸ درصد و رورسیه با راندمان ۲۴.۶ درصد در رتبه پایین‌تری قرار دارند.