پروژه ارتقای تولید پارازایلین پتروشیمی نوری به پایان رسید
پروژه ارتقای تولید پارازایلین پتروشیمی نوری به پایان رسید
مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری از اتمام پروژه 9 هزار میلیارد ریالی ارتقای برج‌های جذب واحد تولید پارازایلین پس از چهار ماه تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خبر داد.

به گزارش نبض انرژی، تقی صانعی با اشاره به اینکه واحد تولید پارازایلین یکی از واحدهای مهم و کلیدی در سودآوری مجتمع‌های پتروشیمی آروماتیک است، گفت: هم‌اکنون تنها دو شرکت فرانسوی و آمریکایی صاحبان لیسانس واحد تولید پارازایلین در جهان به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه واحد تولید پارازایلین دارای یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای شیمیایی است، افزود: به همین دلیل قیمت پارازایلین در مقایسه با ایزومرهای دیگر آن مثل ارتوزایلین ارزش بالاتری دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری ادامه داد: این ماده بیشتر در تولید انواع پلاستیک‌ها مثل بطری‌های پلاستیک و در ساخت الیاف‌های مصنوعی کاربرد دارد که هم‌اکنون تولید این محصول در این شرکت با ظرفیت بیش از 750 هزار تن در سال و در مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید 44 هزار تن در سال صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در تولید پارازایلین از غربال‌های مولکولی با قطر حدود 0.3 میلیمتر استفاده می‌شود که مساحت خلل و فرج هر یک از آنها بیش از یک زمین فوتبال است. عمر مفید این غربال‌ها  حدود 10 سال است که بعد از آن باید این غربال‌ها تعویض شود.

صانعی با اشاره به اینکه در مجتمع پتروشیمی نوری به دلیل سپری شدن عمر مفید غربال‌های مولکولی، تولید پارازایلین از حدود 2 هزار تن در روز به 1200 تن کاهش یافته بود، گفت: بنابراین به منظور اصلاح و ارتقای طراحی، خرید تجهیزات لازم و غربال‌های مولکولی انجام و مقرر شد که مهرماه امسال عملیات تعویض و اجرای اصلاحات با حضور کارشناسان اروپایی انجام شود.

وی به همکاری نکردن شرکت اروپایی با شرکت پتروشیمی نوری به دلیل تحریم‌های یک جانبه ایران توسط آمریکا اشاره و تصریح کرد: با برطرف کردن موانع و اعتقاد به توان همکاران در شرکت، انجام این پروژه پیچیده و کلیدی از آبان‌ماه و در یک برنامه زمان‌بندی 130 روزه آغاز شد.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری، سرانجام پس از حدود چهار ماه تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی، این پروژه حساس و راهبردی با موفقیت و بدون حادثه پایان یافت.

شایان ذکر است، مجتمع پتروشیمی نوری در طول انجام این پروژه، تولید محصولات خود را همچنان ادامه داد و به جای پارازایلین محصول مخلوط زایلین و ریفورمیت  A92 را تولید کرد و فروخت.

  • منبع خبر : شرکت پتروشیمی نوری