ممنوعیت ورود تجهیزات برقی خارجی در صورت تولید داخل
ممنوعیت ورود تجهیزات برقی خارجی در صورت تولید داخل
مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر با اشاره به آئین‌نامه وزارت صمت مبنی بر منع ورود محصولات خارجی داراي توليد داخلی افزود: در صورتی که محصولی تولید داخل داشته باشد، وزارت صمت از ورود نمونه خارجی به کشور جلوگیری می‌کند و این فرصت خوبی برای عرضه محصولات با کیفیت داخلی در حوزه صنعت برق و دانش بنیان است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «سید مسعود تقوایی» مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر در نخستین بخش از گفت‌و‌گوی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) که روز جمعه چهاردهم بهمن ماه منتشر شد، از درج اولویت‌های تحقیقاتی و دانش بنیانی صنعت برق در سامانه https://satab.tavanir.org.ir/ خبر داد و گفت: استفاده از این سامانه برای عموم محققان آزاد است و تمام پژوهشگران و دانشگاهیان با مراجعه به این سامانه می‌توانند از اولویت‌های تحقیقاتی برق که شامل شرکت توانیر و شرکت‌های زیرمجموعه است، مطلع شده و با توجه به تخصص خود، اولویت‌های ارائه شده را انتخاب و پیشنهاد پروژه‌های خود را ارسال کنند.
تقوایی در بخش دوم این گفت‌و‌گو درباره نحوه شناسایی این اولویت‌ها، برخی دستاوردهای تحقیقاتی صنعت برق و مسیر دانش بنیان‌ها برای اقتصادی کردن محصولاتشان سخن گفته است:

3 روش شناسایی اولویت‌های صنعت برق برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها
سید مسعود تقوایی مديركل دفتر تحقيقات ‌و ‌توسعه فناوری توانير در خصوص نحوه شناسایی اولویت‌هاي تحقیقاتی اظهار کرد: نیازهای پژوهشی صنعت برق از طرق مختلف شناسایی می‌شود. اولین شیوه، تجربیات و مسائل و مشکلات فنی داخل خود صنعت برق است که مهندسان و کارشناسان این حوزه در حین انجام کار با آن مواجه شده‌اند و درخواست بررسی و حل آن را از طریق انجام پروژه تحقیقاتی دارند. همچنین دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاهی موضوعات روز دنیا را برای حل مسائل و ارتقا و توسعه فناوری در حوزه برق مطرح می‌کنند و یا از طریق کمیته نظام پیشنهادات و یا کمیته حوادث در شرکت توانیر و شرکت‌‌های زیرمجموعه، موضوعات و اولویت‌ها مطرح می‌شود.
تقوایی افزود: حوزه‌ فعالیت‌های تحقیقاتی تنها در حیطه مسائل فنی شبکه برق نیست و صرفاً محصولات و تجهیزات سخت‌افزاری صنعت برق را شامل نمی‌شود، بلکه توجه به مطالعات کلان انرژی، اقتصادی و مدیریتی، مطالعات ایمنی و بهداشت و زیست محیطی، مطالعات آموزشی و منابع انسانی، موضوعات فناوری و امنیت اطلاعات و هر موضوعی که بهره‌وری، کارایی و راندمان صنعت برق را افزایش دهد، مورد بررسی و حمایت قرار می‌گیرد.

رمزگشایی دانش بنیان‌ها از تکنولوژی انحصاری مورد استفاده در صنعت برق
تقوایی درباره مصادیق دستاوردهای دانش‌بنیانی در حوزه انتقال و توزیع برق به ساخت تجهیزات مهمی چون دستگاه تست چند‌منظوره تجهیزات پست و ساخت رله ملی اشاره کرد و افزود: رله که تجهیزی بسیار مهم در پست‌های برق به شمار می­‌رود، تنها توسط چند شرکت محدود در دنیا تولید می‌شود که اخیراً با حمایت شرکت توانیر ساخت آن توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی به پایان رسیده و مراحل تست‌هاي نهایی خود را می گذراند.
وی درباره نحوه حمایت از بازار دانش بنیان‌ها نیز گفت: دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی نتایج فعالیت‌­های تحقیقاتی تدوین شده است. در این دستورالعمل مسائل مرتبط با فرآیند تجاری‌سازی مطرح شده و چگونگی حمایت تعریف شده است، بنابر‌این پس از ارزیابی اقتصادی محصول، قرارداد با دانشگاه و یا محقق منعقد می‌شود.

تخصیص اعتبارات برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
مديركل دفتر تحقيقات ‌و ‌توسعه فناوری توانير عنوان کرد: بر اساس بند (ز) تبصره 15 قانون بودجه سال 1400 با محوریت صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تسهیلاتی به شرکت‌­های دانش بنیان اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: اواخر تیرماه سال 1401 ابلاغیه‌ای از معاون اول محترم ریاست جمهوری ابلاغ شد که بر اساس بند (ط) تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 کشور، شرکت توانیر مکلف است از طریق صندوق‌های مالی، تسهیلاتی در اختیار شرکت­های دانش بنیان فعال در اصلاح الگوی مصرف انرژی قرار دهد.

پاسخ به گلایه دانش‌بنیان‌ها؛ مسیر ورود به بازار باید طی شود
مديركل دفتر تحقيقات‌ و‌ توسعه فناوری شرکت توانير در پاسخ به گلایه برخی شرکت‌های دانش بنیان مبنی بر دشواری ورود به بازار صنعت برق گفت: با توجه به حساسیت صنعت برق در برابر جان انسان‌ها و تجهیزات و پایداری شبکه برق، محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد تست، آزمون و بررسی قرار گیرند و پس از موفقیت در آزمونها برای آنها گواهی مطابقت با استانداردهای تولید صادر می‌شود.
وی با اشاره به آئین‌نامه وزارت صمت مبنی بر منع ورود محصولات خارجی دارای توليد داخلی افزود: درصورتی که محصولی تولید داخل داشته باشد، وزارت صمت از ورود نمونه خارجی به کشور جلوگیری می‌کند و این فرصت خوبی برای عرضه محصولات با کیفیت داخلی در حوزه صنعت برق است.
تقوایی در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک مدیر در حوزه تحقیقات صنعت برق کشور خلأهای قانونی در سیاست‌گذاری و اقدامات موجود را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: نگاهی به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، گواهی می‌دهد انواع تسهیلات مورد نیاز برای شرکت‌های دانش بنیان لحاظ و دیده شده است، به عنوان مثال قانون جهش تولید دانش بنیان و یا سایر قوانین بالا دستی که نگاه حمایتی به این شرکتها دارد و درصورت وجود خلاءهای قانونی باید آنها شناسایی و نسبت به رفع آنها بر اساس قوانین و ضوابط اقدام کرد.
تقوایی درباره حمایت دولت برای صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز عنوان کرد: جلسات و هماهنگی‌هایی با مشاور محترم وزیر نیرو در امور بین‌الملل در حال انجام است تا سازوکارهای لازم جهت بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان در کشور‌های همسایه مهیا و گواهینامه‌های لازم برای عرضه محصولات این شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شود.