صدور خدمات فنی ـ مهندسی به بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا/ نفت ایران بعد از ال‌پالیتو به پاراگوانا می‌رسد
صدور خدمات فنی ـ مهندسی به بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا/ نفت ایران بعد از ال‌پالیتو به پاراگوانا می‌رسد
بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا از آن جهت برای ایران حائز اهمیت است که به مقصد صادراتی نفت ایران و فروش فرآورده‌های حاصله تبدیل شده و میزان فروش نفت ایران در تحریم را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«بازارسازی نفت» یکی از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم نفتی در حوزه صادرات نفت کشور است که در دولت سیزدهم مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته است.

طبق این سیاست، ایران از طریق سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یا فعال کردن ظرفیت‌های مغفول پالایشی در نقاط مختلف جهان با صدور خدمات فنی و مهندسی، نفت خود را به پالایشگاه‌های خارجی صادر می‌کند.

از جمله پالایشگاه‌های فراسرزمینی که با سیاست «بازارسازی نفت» تبدیل به مقاصد صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم شده‌اند می‌توان به دو پالایشگاه «ال‌پالیتو» و «پاراگوانا» در ونزوئلا اشاره کرد.

* افزایش صادرات 100 هزار بشکه‌ای نفت به ونزوئلا بعد از تعمیر پالایشگاه ال‌پالیتو

در نخستین قرارداد، علی اوجی و طارق الایسامی، وزراینفت ایران و ونزوئلا در اوایل ماه می، یک قرارداد اولیه با هدف تامین تجهیزات پالایشگاهی و کمک به تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت پالایشگاه دولتی 140 هزار بشکه‌ای «ال‌پالیتو» در ایالت کارابوبو امضا کردند.

پالایشگاه «ال‌پالیتو» کوچکترین پالایشگاه نفتی در ونزوئلا است که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود در حال بهره‌برداری است. ارزش این قرارداد 110 میلیون یورو بوده است.

طبق قراداد دو کشور، منابع مالی این پروژه توسط شرکت نیکو تامین خواهد شد. خوراک نفت خام این پالایشگاه با مشارکت شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت نیکو تامین شود.

بعد از امضا و اجرای این قرارداد، رویترز در گزارشی با عنوان «Iran boosts crude supply to Venezuela for refining, freeing up exportable oil» از صادرات روزانه 200 هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا خبر داده که 100 هزار بشکه نسبت به ماه‌های قبل از جولای 2022 افزایش داشته است (تصویر 1).

تصویر 1

* قرارداد 460 میلیون یورویی برای بازسازی پالایشگاه پاراگوانا

کمی بعدتر خبرگزاری رویترز خبر داد که شرکت‌‌های دولتی ایران قطعاتی را برای راه‌اندازی مجدد یک واحد تولید بنزین‌ به پالایشگاه «پاراگوانا» ارسال کردند. پس از تحریم ونزوئلا توسط آمریکا، سرمایه‌گذاری اندک در این پالایشگاه، گذشت زمان و عدم تعمیرات اساسی، موجب فرسودگی پالایشگاه و از کارافتادن برخی از بخش‌های آن شده است.

مجتمع پالایشگاه پاراگوانا با ظرفیت 955 هزار بشکه مستقر در پونتو فیجو ونزوئلا است که به‌عنوان سومین پالایشگاه جهان شناخته می‌شود. این مجتمع پالایشی، از سه پالایشگاه به نام‌های پالایشگاه اوای، پالایشگاه کادون و پالایشگاه گرانده تشکیل شده است.

ابتدای این هفته، خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی با عنوان « Iran to start revamp at Venezuela’s largest refining complex within weeks» (تصویر 2) از امضای قرارداد احیای ظرفیت پالایشگاه پاراگوانا بین ایران و ونزوئلا خبر داد و عنوان کرد: شرکت‌های دولتی از ایران و ونزوئلا در هفته‌های آینده بازسازی ۱۰۰ روزه بزرگترین مجتمع پالایشی این کشور آمریکای جنوبی را برای احیای ظرفیت تقطیر خام آن آغاز خواهند کرد.

تصویر 2

طبق این خبر، در هفته‌های آینده نیز قراردادی به ارزش ۴۶۰ میلیون یورو برای بازسازی مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز در سواحل غرب ونزوئلا با ایران امضا می‌شود.

بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا از آن جهت برای ایران حائز اهمیت است که به مقصد صادراتی نفت ایران و فروش فرآورده‌های حاصله تبدیل شده و میزان فروش نفت ایران در تحریم را افزایش داده است. همچنین این اقدام به معنای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای آمریکای لاتین بوده که ارزآوری قابل توجهی نیز از این مسیر نصیب کشور خواهد کرد.

منبع: فارس