حقابه کشاورزان اصفهان از زاینده‌رود در نظر گرفته شود
حقابه کشاورزان اصفهان از زاینده‌رود در نظر گرفته شود
امام جمعه خوراسگان اصفهان گفت: با توجه به بارش‌ها و نزولات آسمانی و افزایش حجم آب در زاینده‌رود، لازم است تا حقآبه کشاورزان برای کشت محصولات از رودخانه زاینده رود در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ربانی اظهار داشت: خوراسگان در شرق اصفهان و در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده اصفهان- یزد قرار دارد که دارای جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر است که یکی از مسائل مهم در این شهرستان موضوع آب است از آنجایی که شغل اکثر مردم کشاورزی است و شغل دیگری به آن صورت ندارند. کشاورزان از آب رودخانه زاینده‌رود جهت آبیاری مزارع و باغات برداشت می‌کنند و از حقآبه رودخانه زاینده‌رود برخوردار هستند و مستندات آن طومار شیخ بهایی است که هر منطقه و قسمت چه میزان سهمیه آب داشته باشد.

وی تصریح کرد: چندین سال است که آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه برای ذوب‌آهن و فولاد مبارکه و یزد انتقال داده می‌شود که در جهت صنعت مصرف می‌شود. کشاورزان این منطقه در راستای این موضوع چندین بار تجمعاتی داشته‌اند و انتظار داشتند تا مطالباتشان پیگیری شود.

حجت‌الاسلام ربانی افزود: در این راستا جلسات و گفت و گوهایی با استاندار، معاون استاندار، رئیس آبفا و… به صورت حضوری و تلفنی صورت گرفته است و قول‌هایی داده‌اند که در آینده اقداماتی در جهت رفع مشکلات کشاورزان انجام می‌شود. اما اینکه شرایط به چه شکل است جواب قانع کننده‌ای ندارند.

امام جمعه خوراسگان اصفهان با اشاره به اینکه تجمعات این کشاورزان اغتشاشات و سیاسی نبود بلکه در جهت تحقق مطالبات صنفی بود، اظهار کرد: ترس از این بود که در میادین شهر تجمعات به درگیری منجر شود زیرا برخی‌ها کشاورزان را تحریک می‌کردند که برای تجمعات و اعلام مطالباتشان به مرکز استان بروند. برای کاهش تجمعات و تحریکات صورت گرفته چندین جلسه در مساجد مختلف برگزار شد و اجازه ندادیم تا کشاورزان به تجمعات اغتشاشگران بپیوندند.

وی ادامه داد: با توجه به بارش باران و نزولات آسمانی، توقع مردم نیز رفع مشکل است و اینکه حقآبه آن‌ها از رودخانه زاینده‌رود در نظر گرفته شود. در حال حاضر انتظار و خواسته این کشاورزان از دولت بیجا و غیرمعقول نیست و مسئولان باید در جهت تحقق وعده‌ها و رفع مطالبات و خواسته‌های مردمی نهایت تلاش و کوشش خود را به کار گیرند.

حجت‌الاسلام ربانی اضافه کرد: قول‌های سال آینده کفایت نمی‌کند بلکه مردم در حال حاضر در فشار هستند و نیازمند رفع مشکلاتشان هستند تا بتوانند به کشت گندم و غلات در این فصل برسند و ثمر درآمدی‌شان را حفظ کنند. لازم است تا صدای ما به گوش مسئولین کشوری برسد و اقدام عاجلی در جهت رفع مشکلات و تحقق مطالبات مردمی داشته باشند.

وی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولیدات داخلی، لازم است تا شرایط و زیرساخت لازم برای کشاورزی مردم فراهم شود تا بتوانند در خودکفایی محصولات مؤثر باشند. تقاضای ما این است که مسئولان همراهی‌های لازم را داشته باشند و خواسته‌های مردمی که همیشه در تمامی صحنه‌ها پیش قدم بوده‌اند را محقق کرده و امکانات لازم را فراهم کنند.
امام جمعه خوراسگان افزود: هر چند مسئولان عنوان کرده‌اند که در سال‌های آینده با انتقال آب از خلیج‌فارس این مشکل حل می‌شود اما آنچه خواست کشاورزان است این است که در فرصت باقیمانده برای کاشت، این امکان فراهم شود تا از آب زاینده رود استفاده کنند. زیرا در غیر این صورت خود و فرزندانشان بیکار می‌شوند و بیکاری منشأ بسیاری از فسادها است. لازم است مطالبات این قشر در اولویت قرار گیرد.

منبع: مهر